nieuws

‘Mkb-ondernemer zoekt adviseur met branchekennis’

Schade

Mkb-ondernemers vinden het belangrijk dat een risicomanagementadviseur veel kennis van hun specifieke branche heeft. Maar zij schakelen nog niet vaak een professional in. Dit blijkt uit onderzoek van De Goudse dat vanmiddag gepresenteerd werd op het am:schade even

‘Mkb-ondernemer zoekt adviseur met branchekennis’

t.

De Goudse deed in samenwerking met TNS Nipo onderzoek onder ruim 600 mkb-ondernemers met 1 tot 30 medewerkers naar hun perceptie van bedrijfsrisico’s en de maatregelen die zij hebben genomen. Daaruit blijkt dat de helft van de mkb’ers van mening is dat zij de risico’s met grote impact op hun bedrijf goed in kaart hebben. Een iets kleinere groep (40%) ziet nog wel mogelijkheden voor verbetering. De overige 10% geeft eerlijk toe niet te veel over risico’s na te denken. “Met name bij deze laatste twee groepen lijkt het interessant om in gesprek te gaan over risicoperceptie en -beheersing. Temeer omdat een groot deel van deze ondernemers aangeeft zelf een risico-inventarisatie te hebben gedaan en zich dus nog niet heeft laten ondersteunen door een professional”, aldus De Goudse.

Met stip bovenaan
Van de ondernemers die deelnamen aan het onderzoek heeft 36% de bedrijfsrisico’s al eens door een adviseur in kaart laten brengen. De verzekeringsadviseur staat met stip bovenaan de lijst van gekozen risicoadviseurs, gevolgd door de accountant en de brancheorganisatie. Van de ondernemers die nog geen professioneel risicoadvies hebben gekregen, geeft gemiddeld 28% aan dat hun voorkeur uitgaat naar een verzekeringsadviseur.

Branchekennis
Uit het onderzoek blijkt verder dat bij het selecteren van een risicoadviseur vooral de branchekennis een belangrijke rol speelt. Per branche is gevraagd welke risico’s volgens de ondernemers vooral van belang zijn en wat zij hebben gedaan om die te beperken. “Met de juiste branchekennis, riscomanagementvaardigheden en bagage wat betreft preventie en maatregelen kan een adviseur van grote toegevoegde waarde zijn voor mkb’ers”, aldus De Goudse.

Download hier het whitepaper met alle resultaten van het onderzoek.

Het complete artikel is te lezen in de am:schade special die aanstaande vrijdag verschijnt.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.