nieuws

‘Goede kwaliteit rechtsbijstand en letselschadebehandeling’

Schade

De kwaliteit van rechtsbijstand en letselschadebehandeling bij verzekeraars met het Keurmerk Klantgericht Verzekeren (KKV) is goed. Wel zijn er nog verbeterpunten.

‘Goede kwaliteit rechtsbijstand en letselschadebehandeling’

Dit is een van de conclusies van het Keurmerk Klantgericht Verzekeren naar aanleiding van het thema-onderzoek onder 26 keurmerkhouders die letselschadezaken behandelen en rechtsbijstand verlenen. Ten aanzien van letselschadebehandeling scoren 23 letselschadeverzekeraars gemiddeld 77%. ZLM presteert met een score van 85% als beste.

Rechtsbijstand
Bij de rechtsbijstandverzekeraars is gekeken naar de kwaliteit van de rechtshulpverlening volgens de Kwaliteitscode rechtsbijstand. Uit de gemiddelde score van 78% blijkt volgens het Keurmerk dat de kwaliteit van de rechtshulpverlening van de onderzochte schaderegelingskantoren goed is, evenals de inzet om zich steeds verder te verbeteren. De Stichting Achmea Rechtsbijstand (SAR) heeft met 97% van de maximaal haalbare score de eerste plaats behaald. DAS en ARAG scoren met respectievelijk 94% en 93% ook hoog. “We hebben tevens gekeken naar de rechtsbijstandsverzekeraars die de rechtshulpverlening uitbesteden. Uit de gemiddelde score van 74% blijkt dat zij actief monitoren of hun schaderegelingskantoor de gewenste kwaliteit levert. Vier keurmerkhouders hebben een score van 100%: Delta Lloyd Verzekeringen, Ditzo, Ohra en OOM Verzekeringen”, aldus Ron van Kesteren, directeur Keurmerk Klantgericht Verzekeren.

Verbeteringen
Van Kesteren ziet wel verbetermogelijkheden bij elk van de getoetste normen. Zo vindt hij dat de keurmerkhouders alle aanbevelingen en tips uit de audit van de Stichting Personenschade Instituut van Verzekeraars (PIV), zouden moeten opnemen in een verbeterplan. Ook moeten schaderegelingskantoren en keurmerkhouders de communicatie op de website over de vrije advocaatkeuze beter vindbaar maken.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.