nieuws

Vier grote zorgvergelijkingssites initiëren Keurmerk Objectief Vergelijken

Schade

De vier vergelijkingssites Hoyhoy, Independer, Pricewise en Zorgkiezer hebben vandaag een gedragscode voor zorgvergelijkingssites gelanceerd. Het Keurmerk Objectief Vergelijken werd vanmiddag door de vergelijkers overhandigd aan minister Schippers. De vier grote partijen hopen dat de andere spelers in de markt zich aansluiten.

Vier grote zorgvergelijkingssites initiëren Keurmerk Objectief Vergelijken

Het keurmerk is gekoppeld aan de gedragscode, regels voor betrouwbare vergelijkingsresultaten, transparante dienstverlening en klantgerichte advisering vastgelegd. De regels komen tegemoet aan eerdere aanbevelingen van de AFM. Vergelijkingssites van zorgverzekeringen die het keurmerk willen voeren, worden onderworpen aan een strenge selectieprocedure. Daarvoor heeft het keurmerk een stichtingsbestuur. Bas Donkers, hoogleraar marktonderzoek aan de Erasmus Universiteit, is bestuurslid, naar een voorzitter en een derde lid wordt nog gezocht.

“Met de toename van het aantal vergelijkingssites worden ook de verschillen in werkwijzen zichtbaarder”, motiveren de initiatiefnemer de oprichting van het keurmerk. “Dit maakt het voor consumenten onduidelijk of het advies van een vergelijkingssite betrouwbaar is. De initiatiefnemers van de gedragscode vinden dat consumenten erop moeten kunnen vertrouwen dat vergelijkingssites een objectieve, transparante en juiste manier van werken hanteren. De initiatiefnemers hopen dat veel vergelijkingssites de gedragscode gaan onderschrijven, zodat de kwaliteit van de vergelijkingsmarkt voor zorgverzekeringen verder wordt verhoogd.”

AFM
De vier vergelijkers krijgen een steun in de rug van toezichthouder AFM, dat zegt dat het keurmerk en de gedragscode goede handvatten biedt om het klantbelang centraal te stellen. De toezichthouder schrijft: “De AFM moedigt alle vergelijkingssites aan de gedragscode toe te passen. De markt kent namelijk ook vele andere vergelijkingssites waar de kwaliteitsverschillen groot zijn. Zo zijn er nog steeds ‘advertentiesites’ die de consument misleiden doordat ze de indruk wekken te vergelijken. De AFM blijft aandacht hebben voor de markt van vergelijkingssites, ook al is er nu een gedragscode. Ook is de Wft van toepassing op vergelijkingssites. Tegen vergelijkingssites of ‘advertentiesites’ die niet in het belang van de klant handelen, treedt de AFM op.”

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.