nieuws

NN laat in België smartwatch premie bepalen

Schade

Nationale-Nederlanden België gaat experimenteren met data die verzameld wordt door gebruik van ‘wearables’, zoals de smartwatch. Het betreft een marketingstunt, maar wel een die de mogelijkheid onderzoekt voor een nieuw tariefmodel. Dit schrijft de Belgische krant De Tijd.

NN laat in België smartwatch premie bepalen

Het bedrijf gaat 500 smartwatches uitdelen. De deelnemers moeten acht weken lang gemiddeld 7.500 stappen per dag zetten, waarbij rekening gehouden wordt met de gezondheid van de verzekerde. Hoe gezonder iemand leeft, hoe lager de premie. In Nederland werden Kamervragen gesteld toen Achmea in oktober bekend maakte premiekorting te willen geven aan klanten die meetkastjes in hun huis of auto laten installeren. Nationale-Nederlanden ging Achmea al voor en heeft in samenwerking met Risk Verzekeringen en Fairzekering al een autopolis op de markt die het rijgedrag monitort. Bij NN in België gaat het om het monitoren van hoe gezond een verzekerde leeft.

Trend
Volgens de Belgische website Newsmonkey is dit de start van een onhoudbare trend, die meteen een stukje de filosofie van verzekeringen op de helling zet. “Want daarbij draaide het altijd rond risico afdekken in een groep: door van een heleboel mensen een premie te krijgen, ben je zeker dat je voor de enkele potentiële ‘negatieve’ gevallen, diegenen die de verzekering zullen nodig hebben, die effectief kan uitbetalen. Dat collectieve element wordt, bij veel meer individuele data veel minder belangrijk: gezonde mensen betalen minder dan gemiddeld, dikke of zieke mensen dan onvermijdelijk meer”, aldus Newsmonkey.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.