nieuws

Adfiz en AFM helpen adviseurs met inventarisatiemodel voor AOV-advies

Schade

Adfiz heeft gisteren een inventarisatiemodel voor AOV-advies gepresenteerd tijdens de eerste bijeenkomst van de landelijke AOV-ronde die de brancheorganisatie samen met Adfiz en Bureau D&O organiseert. Het inventarisatiemodel moet zoekende adviseurs op AOV-gebied helpen en is gemaakt in overleg met de AFM.

Adfiz en AFM helpen adviseurs met inventarisatiemodel voor AOV-advies

Adfiz reageert hiermee op de uitkomsten van het onderzoek naar de kwaliteiten van AOV-advies, dat de AFM dit voorjaar naar buiten bracht. Dat advies was volgens de toezichthouder zwaar onder de maat en dat signaal was voor Adfiz reden om adviseurs te helpen. “De uitslag was slecht”, zei Adfiz-directeur Enno Wiertsema gisteren over het onderzoek, “terwijl een overgrote meerderheid van de adviseurs echt zorg heeft voor de klant en deze echt goed wil adviseren.”

Dus ging Adfiz aan de slag, in overleg met de AFM. Daaruit kwam een inventarisatiemodel voort, dat is gebaseerd op de wettelijke eisen voor passend AOV-advies. Het formulier kan volgens de AFM, bij een goed gebruik ervan, bijdragen aan een goede inventarisatie. De uiteindelijke kwaliteit van de inventarisatie hangt nog wel steeds af van de manier waarop het formulier wordt ingevuld.

Volgens Adfiz-woordvoerder Van Looij is de samenwerking met de AFM uniek, al benadrukte hij wel met klem dat het gebruik van het formulier niet automatisch leidt tot een perfect, ‘AFM-proof’ advies. Dat zei ook Adfiz-lid Derk-Jan Niezing, directeur van CMC Assurantie en Advies, die het inhoudelijke grondwerk voor het model deed. “Het model is geen afvinklijst. Je moet blijven nadenken. Advies is maatwerk, zeker bij AOV.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.