nieuws

Schippers: Ontevreden verzekerde kan door overstappen ‘met voeten stemmen’

Schade

Ontevreden klanten van zorgverzekeraars die voor een medische ingreep op een wachtlijst komen te staan omdat het ‘budget’ van de verzekeraar bij het ziekenhuis op is, kunnen zich roeren door over te stappen. Dat schrijft minister Schippers in antwoord op Kamervragen van CDA’er Hanke Bruins Slot.

Schippers: Ontevreden verzekerde kan door overstappen ‘met voeten stemmen’

Bruins Slot stelde de vragen naar aanleiding van een artikel in het NRC over wachttijden in het ziekenhuis. Deze zijn vaak schijn, onderzocht de krant. De daadwerkelijke reden van het geplaatst worden door een specialist, is dat het budget van de verzekeraar van de klant op is. Ook als er wel operatiekamers en artsen beschikbaar zijn, blijft de patiënt op de wachtlijst staan. De toegankelijkheid van de zorg komt hierdoor niet in het geding, geeft Schippers aan in haar antwoorden.

Zorgverzekeraars gebruiken de wachtlijsten volgens Schippers niet om de patiëntenstroom te sturen. “Zowel zorgverzekeraars als aanbieders zijn verantwoordelijk voor goede contractafspraken over de te leveren zorg waarbij het belang van de patiënt centraal moet staan. Omzetplafonds zijn daarbij voor zorgverzekeraars een belangrijk instrument. Door het afspreken van omzetplafonds kan de zorgverzekeraar de kosten beheersen door niet te veel in te kopen maar wel het aanbod breed en divers laten zijn. Op deze wijze dragen zorgverzekeraars bij aan de betaalbaarheid en een brede keuzevrijheid in de zorg. Dit is iets anders dan het gebruiken van wachtlijsten om patiëntenstromen te sturen.”

Ontevreden klanten hebben de mogelijkheid om hun ongenoegen te uiten door aan het eind van het jaar voor een nieuwe zorgverzekeraar te kiezen, zegt Schippers. “Indien een verzekerde ontevreden is over het inkoopbeleid en de service van zijn zorgverzekeraar, heeft hij jaarlijks de mogelijkheid om over te stappen. Dit ‘stemmen met de voeten’ houdt verzekeraars scherp en gericht op kwaliteit van hun zorgaanbod en polis.”

Reageer op dit artikel