nieuws

‘Logische stap voor Amazon om een vergelijkingssite te worden’

Schade

In Groot-Brittannië hebben branchevreemde partijen in deze eeuw hun aandeel in de verzekeringsmarkt al zien groeien van 1% naar 7%. Het wachten is op het moment dat grote partijen als Google en Amazon in de branche duiken om de lakens flink op te schudden. Am dook in de Britse markt om te kijken hoe dichtbij zo’n ‘disruption’ al is.

‘Logische stap voor Amazon om een vergelijkingssite te worden’

Dat Google en Amazon bovenaan het lijstje van potentiële brancheveranderaars staan heeft verschillende redenen. Eerstgenoemde heeft ontzettend veel geld ter beschikking, Amazon heeft de e-commerce verfijnd tot een wetenschap en weet precies hoe het consumenten moet verleiden tot aankopen. Ideale partijen voor een nieuwe generatie, zegt Sathyanarayanan Sethuraman, verantwoordelijk voor klantervaringmanagement (verzekeringen) bij IT-leverancier HCL America. “Generaties X, Y en de millennials doen het liefst zaken met bedrijven die het gemak bieden van on-demand kopen en zelfbediening, en dan vooral via digitale kanalen als web en mobiel.”

Vergelijkingssite
Omdat Amazon zoveel producten verkoopt, zou een stap richting de verzekeringsbranche een logische zijn volgens Sethuraman: “Ze zouden hun huidige garanties kunnen verlengen en verzekeringen aanbieden voor waardevolle eigendommen, aangezien het de producten al verkoopt die daaronder vallen. Het zou ook een logische stap voor ze zijn om een vergelijkingssite te worden voor auto-, woon- en levensverzekeringen; klanten zien er bijvoorbeeld makkelijk wat andere klanten ergens van vinden.”

Google
In de tussentijd is Google met Google Compare al een vergelijkingssite gestart. Wat de internetgigant precies wil binnen de sector is onduidelijk, al ziet Paul Carroll, CEO en hoofdredacteur van kennisbank Insurance Thought Leadership, wel signalen dat Google steeds dichter naar de branche opschuift. Hij wijst bijvoorbeeld op Project Sunroof, waarbij geavanceerde kaartdata werd gebruikt om te bepalen welke huiseigenaren de meeste profijt zouden hebben van zonnepanelen. “Voor mij betekent het dat Google een bottom-upbenadering kiest die veel beslissingen over verzekeringen zou kunnen vormen, daar waar verzekeraars traditioneel gezien een top-downbenadering hanteren. Google is ongelofelijk knap bezig met het combineren van lagen van informatie. De term ‘big data’ wordt hier wel voor gebruikt.”

Toekomst
Maar wat de exacte plannen van Google en Amazon met de branche zijn, blijft vooralsnog onduidelijk. Carroll vraagt zich af wat Google precies wil: “Gaat Google slechts steeds meer gerichte en waardevolle advertenties verkopen? Gaan ze leads verkopen? Worden ze tussenpersoon? Of zelfs meer? Wat ze ook gaan doen, ga er maar vanuit dat hun startpunt het meest geavanceerde model ter wereld zal zijn – een model dat ze bovendien continu blijven verbeteren.”

Sethuraman zet in op een prominente rol voor Amazon, dat niet achter zal willen blijven als Google stappen zet. De e-tailer biedt vele vergelijkingsmogelijkheden, prijstransparantie, vraag-antwoordopties, en met wekelijkse aanbiedingen zouden klanten hun dekking optimaal kunnen aanpassen. “Daarom”, denkt Sethuraman, “kan Amazon wel eens hét voorkeurskanaal worden voor alle consumentenbehoeften op verzekeringsgebied.”

Het complete verhaal uit Groot-Brittannië over branchevreemde partijen op de verzekeringsmarkt staat in het nieuwe am:magazine, dat vandaag verschijnt.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.