nieuws

Klap-klant kan schade helemaal zelf afhandelen

Schade

Assurantiemakelaar Klap biedt naar eigen zeggen als eerste verzekeringsbedrijf in Nederland haar klanten de mogelijkheid om eenvoudige AVP-, inboedel- en opstalschades zelf volledig geautomatiseerd af te handelen, dus zonder tussenkomst van een medewerker. Daarvoor is een samenwerking gesloten met EMS Claims Service Provider dat een customerselfservice-applicatie biedt onder de naam Claimsengine.

Klap-klant kan schade helemaal zelf afhandelen

Het begin 2013 gestarte EMS, dat wordt geleid door de oprichters Carel Kuiper en Henk van Calcar wil als Claims Service Provider een revolutie ontketenen in de schadebehandelingsmarkt. “Momenteel is het melden en afwikkelen van een schade, een mens-, papier- en tijdsintensief proces. Met onze customerselfservice-applicatie, de Claimsengine, hoeft er bij bulkschades geen mens meer aan te pas te komen. Maar ook als er door de verzekeraar of opdrachtgever niet gekozen wordt voor directe afhandeling door de verzekerde zelf via de Claimsengine ontstaat er een aanzienlijke tijdwinst – met een factor vijf – als kostenbesparing op de behandelingskosten van de medewerker. Deze kan namelijk de applicatie gebruiken en met de verzekerde aan de telefoon de schade direct afwikkelen. Deze persoon hoeft niet per se een schadebehandelaar te zijn, maar kan bijvoorbeeld ook een medewerker van het callcenter of een stagiaire zijn”, aldus Van Calcar en Kuiper.

Vraagboom
Een verzekerde kan via een rechtstreekse internetverbinding met zijn makelaar of verzekeraar de schade zelf 24/7 melden. “Daarbij wordt hij door het volledig geautomatiseerde schadeafwikkelingsysteem met geïntegreerde fraudechecks op basis van de hierin opgeslagen businessintelligentie geleid aan de hand van door het systeem gestelde vragen, een vraagboom. Daar rolt uiteindelijk een uitkomst uit: geen dekking, directe uitkering of herstelactie dan wel binnen een af te spreken responstijd contactopname door een schadebehandelaar bij eventuele aanvullende vragen”, aldus het persbericht.

Slagen
Jorg Roodbeen, algemeen directeur van het 45 medewerkers tellende Klap: “Wij streven ernaar om zoveel mogelijk werkzaamheden geautomatiseerd te krijgen. Voor de offerte en acceptatiewerkzaamheden zijn we daar al heel ver in, maar voor de schadeafwikkeling waren er nog slagen te maken.” Klap gebruikt vooralsnog de nieuwe applicatie voor de eenvoudige AVP-, inboedel- en opstalschades, maar in de loop van volgend jaar ook voor auto- en reisschadeclaims en overige particuliere schades.

Op de foto Jorg Roodbeen en Carel Kuiper.

Reageer op dit artikel