nieuws

Facebook belangrijk kanaal voor zorgverzekeraars

Schade

Zorgverzekeraars bereiken via social media de meeste mensen. De 56 zorglabels hebben samen bijna 600.000 volgers. Ruim de helft hiervan (57%) volgt zorgverzekeraars op Facebook. Verder zijn de zorgverzekeraars het meest aanwezig op Twitter. Instagram blijft achter. Dit blijkt uit onderzoek van het bedrijf Buzzcapture

Facebook belangrijk kanaal voor zorgverzekeraars

.

Van alle social mediakanalen hebben de meeste zorgverzekeraars een account op Twitter (86%). Ook op Facebook (75%) en LinkedIn (71%) zijn de zorgverzekeraars goed vertegenwoordigd. Op YouTube en Google+ heeft ongeveer de helft een account. Slechts 23% heeft een account op Instagram.

Facebook
Buzzcapture baseert de aantallen op Facebook op een overzicht van aanbieders van zorgverzekeringen op de website van Independer. In dat overzicht wordt ook UnitedConsumers genoemd. Dit bedrijf heeft bijna 100.000 fans op Facebook, maar biedt naast de zorgverzekering van VGZ ook aanbiedingen voor telefoonabonnementen, energie en benzine. “Dat is inderdaad appels met peren vergelijken”, zegt Jaap van Zessen, social media analist bij Buzzcapture. Zilveren Kruis Achmea is goed voor ruim 28.000 fans op Facebook. Daarna komt Ditzo met 18.000 fans. Maar ook hier de aantekening dat Ditzo niet alleen zorgverzekeringen aanbiedt. ONVZ doet het met ruim 14.000 fans niet slecht als je kijkt naar de omvang van het aantal verzekerden dat Zilveren Kruis in vergelijking met ONVZ in de boeken heeft. CZ, de grootste onafhankelijke zorgverzekeraar CZ zit sinds begin dit jaar op Facebook met een corporate account. Daar heeft CZ inmiddels ruim 4.500 fans. Met het label CZdirect is de zorgverzekeraar al langer aanwezig op Facebook, daar blijft het aantal fans wel wat achter (1.900 fans). “Omdat iedereen op Facebook zit, wil niet zeggen dat wij dan automatisch volgen. Wij hebben Coosto laten onderzoeken waar onze klanten zitten en of zij van deze kanalen gebruik maken. Dat heeft er toe geleid dat we met CZdirect eerder aanwezig waren. We zien nu dat Facebook zich ook zakelijk gezien steeds meer ontwikkeld, vandaar dat wij begin dit jaar met een corporate account aanwezig zijn”, aldus een woordvoerder van CZ.

Overstapperiode
In de anderhalve maand dat overstappen mogelijk is, is het aantal vragen dat gesteld wordt via social media aan de verzekeraars tweemaal zo hoog als in de rest van het jaar.  “We zien dat per januari het volume flink afneemt en er vanaf half november een forse groei van het aantal berichten is”, aldus Van Zessen. “Van de webcareteams was Ditzo het afgelopen jaar het meest actief op Twitter, het team verzond in totaal 8.819 reacties via Twitter, gemiddeld ruim 24 per dag. Ter vergelijking: dit is bijvoorbeeld ruim meer dan de meest actieve gemeente (Utrecht) op Twitter. Op Facebook verzond Zilveren Kruis de meeste berichten (7.645) van alle verzekeraars.”

 

Reageer op dit artikel