nieuws

B4Y: ‘Wij gaan het distributiekanaal van verzekeraars volledig veranderen’

Schade

Oprichter van het volmachtbedrijf B4Y Verzekeringen, Pieter Klein (foto) is ervan overtuigd dat zijn bedrijf grote verandering teweeg kan brengen in het distributiekanaal. Met het zelfontwikkelde programma FURST wordt het acceptatieproces voor zakelijke verzekeringen volledig geautomatiseerd. Klein en Eloy Rietveld, senior underwriter bij B4Y, vertellen aan am: hoe dit programma het verschil moet maken. “Niet alleen kan het proces veel sneller worden doorgelopen, het is ook volledig transparant”, aldus Klein.

B4Y: ‘Wij gaan het distributiekanaal van verzekeraars volledig veranderen’

De mannen leggen uit hoe het werkt: een tussenpersoon kan online inloggen op de website van B4Y en vult dan zelf een offerte in waarna FURST de premie calculeert en, onder voorwaarden, een offerte uitbrengt. Vervolgens treedt een risk management programma in werking en gaat een technisch inspecteur langs om een inspectie te verrichten en online rapportage op te stellen en aanbevelingen te doen. “Er wordt haarfijn in kaart gebracht welke risico’s het bedrijf loopt”. Hierdoor bieden verzekeraars maatwerk aan. “Ook kunnen klanten zelf aan de knoppen draaien door bepaalde risico’s te verkleinen en daarmee de premie te verlagen”, zeggen Klein en Rietveld. Het acceptatieproces wordt voor iedereen een stuk transparanter, stelt Rietveld. “Elke stap in het acceptatieproces wordt vastgelegd en wijzigingen worden online verwerkt.” Volgens Klein, kunnen de maatschappijen nu zelf bepalen wat zij wel en niet wensen en welke premievoeten gehanteerd dienen te worden. Vooralsnog is systeem alleen nog geschikt voor brandverzekeringen.

Meer structuur
Momenteel beoordelen acceptanten van verzekeraars alle aanvragen die zij binnen krijgen en vervolgens wordt op basis van een risicoprofiel een offerte naar de klant gestuurd. Volgens Klein en Rietveld kost dit traject vaak veel tijd. Bovendien is het minder helder welk risicoprofiel verzekeraars hanteren. “Vraag vijf acceptanten binnen één maatschappij om een offerte en je krijgt vijf verschillende antwoorden. Veel risico’s worden niet geïnspecteerd zodat vaak onduidelijk blijft wat de exacte risico’s zijn die maatschappijen lopen en daardoor niet weten wat zij verzekeren”, aldus Rietveld. Met het nieuwe systeem kan dit, volgens Rietveld en Klein, niet meer voorkomen en wordt de verzekerde gewezen op risicomanagement ten behoeve van zijn risico’s en bedrijfscontinuïteit.

Kansen voor verzekeraars
B4Y maakte naar eigen zeggen behoorlijk furore bij verzekeraars. “Met FURST kunnen verzekeraars direct producten aanbieden aan de Nederlandse markt naast de traditionele distributiekanalen. Binnen Europa kan dit zelfs zonder het aanstellen van een lokale wettelijke vertegenwoordiger. Hierdoor zijn de investeringen laag en is het voor verzekeraars aantrekkelijk om andere markten te betreden”, zegt Klein. Ook zouden verzekeraars het programma kunnen gebruiken in andere landen. Volgens Klein is het programma makkelijk aan te passen omdat het systeem geleverd kan worden in meerdere talen. Wel zouden de parameters en specifieke risico’s van het betreffende land in het systeem moeten worden opgenomen, vult Rietveld aan.

Lagere premies
Verzekeraars die gebruik maken van het systeem, zouden bovendien lagere premies kunnen aanbieden. “Het acceptatieproces kost veel tijd en dus veel geld van zowel tussenpersonen als verzekeraars. Door onze efficiency zijn de kosten veel lager zodat de marges verbeteren”, vertelt Klein. Inmiddels hebben twee buitenlandse verzekeraars een volmacht toegezegd aan B4Y en wordt er nog gezocht naar meerdere verzekeraars. “Zodra we voldoende volmachten hebben, vragen wij een vergunning aan bij de AFM om van start te gaan”, aldus Klein.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.