nieuws

Steeds meer social mediaberichten over zorgverzekeraars

Schade

Er wordt op social media steeds meer gesproken over zorgverzekeraar. Tijdens de overstapperiode verschenen er maar liefst 190.258 berichten op bijvoorbeeld Twitter en Facebook over de verzekeraars, 40% meer dan in 2013. Het sentiment is overwegend positief.

Steeds meer social mediaberichten over zorgverzekeraars

Dat blijkt uit het jaarlijkse social media monitoring onderzoek van Porter Novelli en Clipit onder 43 zorglabels. Menzis, VGZ en Ditzo zijn de meest besproken merken, maar de onderzoekers concluderen ook dat de stevige groei niet alleen meer aandacht voor de grote merken betekent.

Menzis
Ondanks de groeiende aandacht voor ook de kleinere merken, concluderen de onderzoekers dat de ‘usual suspects’ zijn terug te vinden in de top 3 van meest besproken merken. Menzis was in 2014, net als de twee jaren daarvoor, de meest genoemde verzekeraar met 25.055 berichten. Univé, vorig jaar nog tweede, is uit de top drie gevallen naar de vierde plaats. Daardoor schuiven VGZ (24.496) en Ditzo (16.978) beiden een plaatsje op naar respectievelijk plek twee en drie.

Univé
Ook al viel Univé dit jaar buiten de top drie, het sentiment rondom de coöperatie is het meest positief in de berichten, met een score van 87%. Ditzo volgt met 77% op de tweede plaats en de derde plaats wordt gedeeld door Zilveren Kruis en VvAA (73%). Het sentiment is rondom alle merken overwegend positief, concluderen de onderzoekers. Alleen rondom de bekendmakingen van de nieuwe hogere premies sloeg de toon negatiever uit.

In totaal haalden de verzekeraars ruim € 57 mln aan PR-waarde binnen. De onzerzoekers schrijven: “Dit is ruim 2,5 keer zo veel als vorig jaar (ruim € 21 mln) en wordt onder andere veroorzaakt door de grotere aandacht voor de bekendmaking van premies in hoge bereiksmedia zoals Nu.nl en Telegraaf. Van de merken weet Delta Lloyd net als vorig jaar sterk te scoren qua PR-waarde (2014: €12 mln). Het merk staat dit jaar aan kop, gevolgd door CZ en VGZ, beide nieuwkomers in de top 3. “

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.