nieuws

Sompo Nederland kiest voor samenwerking met Canopius

Schade

Het Nederlandse volmachtbedrijf Sompo Japan Nipponkoa Nederland is een samenwerkingsverband aangegaan met het Engelse Canopius, gespecialiseerd in special risks. “Dit bedrijf is in december 2013 volledig in onze groep geïntegreerd. Samen met Canopius en Sompo London belooft 2015 een prachtig jaar te worden”, zegt Jimmy Guman, algemeen directeur van het Nederlandse volmachtbedrijf.

Sompo Nederland kiest voor samenwerking met Canopius

Vooralsnog wil Guman met zijn bedrijf groeien op de Nederlandse markt en dan vooral in de brandmarkt waarbij het laatste jaar meer is gefocust op grote ondernemingen. “Daar willen wij echt ons stempel gaan drukken en hebben in die markt vooral groeiambities qua premie-inkomen en resultaat”, aldus Guman.

“Wij willen een concreet aandeel verkrijgen in de grotere risico’s. Wij willen vaker op de polisslip staan.” Om die ambitie te verwezenlijken wil Guman vooral binnen het netwerk van de grotere makelaars de ambitie uitleggen en duidelijk maken wat het Nederlandse volmachtbedrijf te bieden heeft. “Wij zijn een bedrijf dat onderdeel is van een zeer solvabele partij met een A+ rating. Afgezet tegen de rest van de co-assurantiemarkt hebben wij echter maar een klein marktaandeel. Doordat wij onderdeel zijn van een groot internationaal bedrijf met op elk continent wel vestigingen, kunnen wij onze diensten breed, maar vooral internationaal aanbieden”, meent Guman.

Energy team
In samenwerking met Canopius London is in januari het vijf man sterke Global Renewable Energy Team afkomstig van Delta Lloyd met zijn werkzaamheden voor Sompo Nederland begonnen. Dit team opereert vanuit het kantoor in Amsterdam. Zij zullen zich in eerste instantie richten op grote offshore windenergie projecten, later uit te breiden met andere vormen van duurzame energie wereldwijd.”

Guman verwacht ook een positieve spin off voor de afdelingen brand- en technische verzekeringen.

Rust in de tent
Wat hij vooral wil is “rust in de tent”. “De afgelopen jaren zijn behoorlijk onrustig geweest. Wij zijn natuurlijk met de voorlopers van Sompo Japan Nipponkoa Nederland al meer dan 25 jaar actief op de Nederlandse markt. Eerst onder de naam Knight Scheuer Assuradeuren, daarna KSA Verzekeringen, vervolgens Nateus Nederland en sinds 2011 onder Japanse vlag met de naam Nipponkoa Nederland. De afgeronde fusie in september 2014 tussen Sompo Japan en Nipponkoa heeft vervolgens geleid tot de nieuwe naam Sompo Japan Nipponkoa Nederland. Je kunt je voorstellen dat het voor onze klanten en medewerkers een onrustige tijd is geweest. Met deze recente samenwerking met Canopius, hoop ik wel dat dit voorlopig de laatste stap is en dat we dan rust in de tent hebben”, aldus Guman.

“Wat we wel nog overnemen van ons Engels zusterbedrijf is de registratie en rapportage van schades van Japanse verzekerden die in Europa zaken doen. Om die registratie en rapportage aan onze Japanse moeder zo efficiënt mogelijk te laten verlopen, werken we samen met CCS”, aldus Guman.

Mentaliteit
Het Nederlandse volmachtbedrijf, dat gespecialiseerd is in brand, techniek en transport, telt 32 medewerkers. “Wij zijn een volmachtbedrijf, maar met de mentaliteit van een verzekeraar”, zegt Guman. “Met de combinatie Canopius en Sompo London hebben wij nu twee risicodragers. We zijn inderdaad een kleine speler op de Nederlandse markt, maar we zijn groot op het terrein van gemeenteverzekeringen en woningbouwverenigingen”. Het bedrijf heeft een premieomzet van ruim € 40 mln. Het bedrijf werkt onder meer samen met Aon, Marsh, Willis en Raetsheren. Deze laatste heeft voor de (groot) zakelijke risico’s een aparte tak opgezet: Intermont Assuradeuren. De branche Brand heeft het grootste aandeel in de premieomzet. Het aandeel Nederlandse klanten binnen het volmachtbedrijf is 60%, Japanse klanten ongeveer 30% en corporate clients ongeveer 10%.

Premiedruk
Guman denkt dat de verzekeringsmarkt als geheel gaat veranderen. “De premiedruk zal normaliseren en premies zullen terugkomen op een normaal niveau. We hebben hele slechte jaren in non-life achter de rug. Het jaar 2013 was een uitschieter naar beneden in de Brand sector. Ik hoop dat de premies het risico kunnen gaan verantwoorden.”

In zijn ogen is de Nederlandse markt heel open wat het voor buitenlandse partijen heel makkelijk maakt om op de Nederlandse markt actief te zijn. “Dat levert dan in ieder geval extra capaciteit op en daarmee komt de premie onder druk te staan. De vooruitzichten zijn goed.”

Ambitie
De Japanse moeder heeft nadrukkelijk groeiambities en liet dat zien met de aankoop van Canopius. “Dat is een Lloyd’s agent en de negende Lloyd’s agent qua omvang in de Lloyd’s markt met een premie-inkomen van 1 mld pond. Ze willen zowel autonoom groeien als door acquisities”, zegt Guman. “De groei in Japan is er niet meer, de groep richt zich nu nadrukkelijk op de rest van de wereld. Voorheen had het bedrijf alleen Japanse klanten.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.