nieuws

Kwaliteitscode rechtsbijstand vernieuwd

Schade

Rechtsbijstandsverzekeraars gaan werken met een verbeterde kwaliteitscode met bindende richtlijnen waar een verzekerde op kan rekenen als hij een beroep doet op zijn rechtsbijstandsverzekering. De verbeterde code is dinsdag vastgesteld tijdens de algemene ledenvergadering van het Verbond van Verzekeraars.

Kwaliteitscode rechtsbijstand vernieuwd

De Kwaliteitscode Rechtsbijstand geldt sinds april 2011 en geeft algemene gedragsregels en regels op het gebied van schadebehandeling. De geactualiseerde code geeft aan dat een klant actief geïnformeerd wordt over het recht zelf een rechtshulpverlener (zoals een advocaat) te kiezen, indien de verzekeraar vaststelt dat een gerechtelijke of administratieve procedure gevoerd moet gaan worden.

Verder is de verzekeraar verplicht op zijn site te vermelden binnen welke termijn wordt gereageerd op een vraag of klacht van een klant en is het Kifid opgenomen als organisatie waar een klant met klachten terecht kan.

De kwaliteitscode is aangepast naar de normen van het Keurmerk Klantgericht Verzekeren en op een uitspraak van het Europees Hof, van november 2013 over de vrije advocaatkeuze.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.