nieuws

Reaal zit op tien procent omzet uit directe kanaal

Schade

Ruim twee maanden nadat Reaal het directe kanaal openstelde voor simple risk schadeproducten, komt tien procent van de omzet op die producten van directe sluiters. “Daarnaast geven we per maand 1.000 leads door aan het intermediair”, zegt Bart Janknegt, directeur marketing en distributie.

Reaal zit op tien procent omzet uit directe kanaal

“De afdronk is zeer positief, twee maanden na de lancering van het omni-channelmodel”, zegt Janknegt. “De bijbehorende campagne laat goede resultaten zien, onze naamsbekendheid is verdubbeld, evenals de merkvoorkeur. We zien een toename van het aantal bezoekers op de site met veertig procent.” Voor Reaal betekent dat meer inzicht in het klantgedrag. “Wij zien precies wat de klanten doen, welke stappen ze zetten. Onze marketeers worden nu veel directer geconfronteerd met wat er gebeurt.”

Leads
Op de Reaal-site krijgen die bezoekers bij elke stap in het oriëntatieproces nadrukkelijk de mogelijkheid om voor een adviseur te kiezen. Janknegt wil niet prijsgeven welk percentage van de bezoekers direct sluit en wie een adviseur kiest. “Wel kan ik zeggen dat inmiddels meer dan tien procent van onze omzet via het directe kanaal wordt gerealiseerd. Twee maanden geleden was dat nog nul, en dan moet je ook bedenken dat dit pas de eerste twee maanden waren met nog enkele schoonheidsfoutjes op de site.” Het Reaal-intermediair kreeg in die eerste periode 1.000 leads per maand doorgespeeld. “Dat zijn dus klanten die hun interesse in een bepaald product kenbaar hebben gemaakt en de wens hebben geuit om met een adviseur in contact te komen. Het gaat zowel om omnichannel producten, als producten die nu (nog) puur via onze distributiepartners verkocht worden.”

Provisie
In het directe kanaal zet Reaal 12% op de fabrieksprijs. Het intermediair mag tot 20% provisie op de fabrieksprijs zetten. Janknegt: “We zien een toenemende trend dat intermediairs genoegen nemen met minder dan de maximale provisie. Toch rekent meer dan de helft nog wel het maximale bedrag.” De reacties van het intermediair zijn nog steeds wisselend, zegt Janknegt. “Een aantal voelt zich niet bedreigd, maar sommigen blijven het zien als een afwijzing in de relatie. Ze begrijpen niet dat we onder één merk meerdere kanalen bedienen. Maar met die discussie zijn consumenten helemaal niet bezig. Ik begrijp de emotie van intermediairs wel, het zijn vaak kantoren die veel urgentie over hun eigen businessmodel ervaren en daarbij zijn wij een van de laatste verzekeraars die dit doet en van wie ze het misschien niet verwacht hadden.”

Partners
Janknegt zegt dat Reaal intermediairs op Reaal.nl nog beter gaat ondersteunen. “We hebben een nieuw partnergedeelte op de site ingericht. Intermediairs kunnen daar webinars volgen en terugkijken, adviezen met elkaar bespreken en cases van collega-adviseurs bekijken. We hopen zo de discussie tussen adviseurs onderling te ondersteunen. Ook hebben we een onderdeel trends & insights met nieuws en rapporten ingericht.” Volgens Janknegt is die ondersteuning ook in de nieuwe wereld nog prima vorm te geven. “Wij willen het klantbelang dienen en daarvoor is het belangrijk dat adviseurs goed beslagen ten ijs komen. Daar werken we graag aan mee door het delen van kennis over de markt..”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.