nieuws

Zembla stelt weigerbeleid zorgverzekeraars aan de kaak

Schade

Televisieprogramma Zembla onderzocht of zieke mensen zich even goed kunnen verzekeren als gezonde mensen. Verzekeraars zeggen dat ze niemand weigeren. Maar is dat ook zo? In de uitzending van gisteravond sprak Zembla met verschillende mensen die vanwege hun aandoening zijn geweigerd voor een aanvullende verzekering.

Zembla stelt weigerbeleid zorgverzekeraars aan de kaak

Hoogleraar zorgverzekeringen Wynand van de Ven noemt dat in de uitzending een manier om chronisch zieken helemaal buiten de deur te houden. “Vrijwel iedereen in Nederland die een aanvullende verzekering koopt, doet dat bij dezelfde zorgverzekeraar waar ze ook de basisverzekering kopen.” De kans dat je een basisverzekering afsluit terwijl je voor de aanvullende verzekering bent geweigerd, acht hij nul.

Trucjes
Minister Schippers van VWS erkent in de uitzending de gevaren van risicoselectie. “Waar het mij eigenlijk als stelselverantwoordelijke om gaat is dat we geen risicoselectie in het systeem krijgen waarbij mensen zich op één groep richten en van allerlei trucjes uithalen om anderen buiten de deur te houden.”

Chronisch zieken
Hoogleraar Van de Ven ziet dat verzekeraars verlies lijden op zieke mensen en winst maken op gezonde mensen. Volgens hem is dat een verkeerde prikkel in het systeem. “Het ergste wat zou kunnen gebeuren is dat verzekeraars voor de groep die financieel minder aantrekkelijk is, minder goede zorg inkopen. Heeft u wel eens een advertentie gezien van: ‘chronisch zieken, kom bij ons, wij hebben de beste zorg voor u gecontracteerd?’ Nou, dat is een indicatie dat die mensen financieel onaantrekkelijk zijn.”

Ook minister Schippers ziet dat gevaar. “En dat is fout, we moeten zorgen dat dat andersom draait. Dat een verzekeraar zo gemotiveerd is om goeie, de beste zorg, zo slim georganiseerd, zo klantvriendelijk in te kopen dat juist chronisch zieken zich bij hem willen verzekeren. Dat wil ik. Daar laat ik onderzoek naar doen.”

Cadeaubeleid
Een andere vorm van risicoselectie door verzekeraars is het gericht binnenhalen van winstgevende klanten, zoals jongeren en hoger opgeleiden. In Zembla kwamen Zekur (label van zorgverzekeraar VGZ) en Promovendum (onderdeel van CAK Groep) voorbij. Het ministerie van VWS zegt daarover: “Het feit dat zorgverzekeraars zich in hun marketing en ‘cadeaubeleid’ specifiek op een winstgevende populatie richten, zou de solidariteit en toegankelijkheid kunnen belemmeren en dat is ongewenst.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.