nieuws

Herverzekeraar PartnerRe wil Nederlands mkb bereiken

Schade

PartnerRe zoekt een partner op de Nederlandse markt om zich te richten op het midden- en kleinbedrijf. De internationale herverzekeraar mikt op een langdurige relatie met een Nederlandse verzekeraar, serviceprovider of volmachtbedrijf om zo de nieuwe professionals in het mkb te bedienen. Partner Re past dit concept wereldwijd toe.

Herverzekeraar PartnerRe wil Nederlands mkb bereiken

Er zijn in Europa zes miljoen te verzekeren ondernemingen en 99 procent daarvan is te beschouwen als mkb-bedrijf, zegt Marc van der Veer, General Manager Wholesale bij PartnerRe (foto). Hij is belast met de klus om de herverzekeraar in beeld te krijgen als productontwikkelaar en risicodrager voor mkb-verzekeringen, met name op het gebied van beroepsaansprakelijkheid. “Een nieuwe tak van sport, want normaliter verzekeren wij als herverzekeraar bestaande portfolio’s. Nu stappen wij als risicodrager in iets dat nog niet bestaat.”

Risico’s veranderen
Van der Veer denkt dat in de toekomst meer ‘specialty products’ nodig zijn omdat beroepsgroepen complexer worden. “De aansprakelijkheidsrisico’s voor zelfstandigen veranderen. Denk aan emerging professions, zoals in welfare en IT. Je ziet bijvoorbeeld ineens overal reiki-beoefenaars opduiken, of andere zelfstandige therapeuten. Ook de risico’s veranderen, denk aan cyber. Die wil je met specifieke producten bedienen. Een korte time to market is daarbij van levensbelang, zodat je als partij snel kunt inspelen op veranderingen.”

Niet makkelijk
Voor een algemene schade- en levensverzekeraar is dat geen makkelijke markt, zegt PartnerRe, want het premievolume per klant is laag en het duurt jaren voordat je een portfolio hebt opgebouwd waarmee je de, soms aanzienlijke, schades kunt opvangen. Van der Veer: “Daar komen wij in beeld. Wij kunnen het op onze beurt weer niet alleen, want wij hebben geen aansluiting met het retail netwerk van bijvoorbeeld een volmachtbedrijf.”

Samenwerking
PartnerRe zoekt momenteel in meerdere landen naar samenwerking. Van der Veer: “In Nederland zouden een of twee partners met een dicht netwerk van tussenpersonen al genoeg zijn. In totaal denken we aan veertig a vijftig partners wereldwijd. We hebben er nu tien.” Kunnen Nederlandse verzekeraars de mkb-markt niet prima zonder PartnerRe bedienen? Van der Veer: “Vast wel, maar niet zo snel terwijl een korte time to market belangrijk is. Bovendien dragen wij het risico en nemen we de claimshandling over. De verzekeraar kan onze whitelabel producten onder eigen naam distribueren. Wij faciliteren groei, maar dan zonder de risico’s.”

PartnerRe maakte vandaag ook bekend dat de Wholesale-divisie is uitgebreid met Elizabeth Ilott als nieuwe underwriting manager. Zij komt van AIG en was daar Head of Professional Liability & Cyber.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.