nieuws

‘Zelfrijdende auto’s verminderen schadelast tot 90%’

Schade

De ontwikkeling van de zelfrijdende auto’s zal er uiteindelijk toe leiden dat de schadelast met 65 tot 90% zal verminderen. Die verwachting spreekt Anna van Tienhoven, senior consultant bij Mobilee Management & Advies uit in Verzekerd!, het blad van het Verbond van Verzekeraars.

‘Zelfrijdende auto’s verminderen schadelast tot 90%’

“De ontwikkeling van de zelfrijdende auto’s gaat sneel”, zegt Van Tienhoven. “De ene fabrikant roept dat hij al in 2015 op de markt komt; een ander heeft het over 2025, maar één ding is zeker: er is sprake van een transitie, die al is begonnen. Wij volgen de ontwikkelingen op de voet.” Van Tienhoven verwacht dat er in 2015 al auto’s op de markt komen met het in car technology-systeem, waardoor de auto synchroniseert met een smartphone en de bestuurder herkent.

Impact
Volgens Van Tienhoven is de impact van de zelfrijdende auto op de verzekeringsbranche ‘enorm’. “Het WA-risico ligt nu bij de bestuurder. Maar wat als niemand achter het stuur zit en de auto op een andere auto botst, bijvoorbeeld door een technische storing? Het WA-risico zal langzamerhand verschuiven van bestuurder naar producent en dat zal in het begin gepaard gaan met veel juridische complexiteit. We gaan namelijk een overgangsperiode in waarbij er gewone auto’s, deels autonome en hoog autonome auto’s rondrijden, terwijl de jurisprudentie daar nu niet op is voorzien.”

Lego
Van Tienhoven adviseert verzekeraars om nu alvast na te denken over de mogelijke scenario’s. Die schetst zij zelf ook met behulp van Lego. “Maak scenario’s en experimenteer! Dat doe ik zelf ook. Ik heb de legokist van mijn kinderen gepakt en ben situaties gaan simuleren: dit is een normale auto, die van achteren wordt aangereden door een gedeeltelijk autonome auto. Wat dan? Wie claimt bij wie? Wat is wettelijk geregeld en wat nog niet? Ik merk dat de verzekeraars afwachtend zijn. Ze willen graag alles vanuit het verleden en op statistieken beredeneren, maar dat gaat niet meer. De ontwikkelingen gaan zo snel, dat je de kennis niet zelf kunt vergaren, maar moet halen. Als ik verzekeraar was, zou ik niet wachten om mijn licht op te steken bij fabrikanten, leasemaatschappijen en nieuwe toetreders.”

Kansen
De zelfrijdende auto biedt volgens Van Tienhoven ook kansen voor verzekeraars, bijvoorbeeld op premiedifferentiatie. “De premie is nu gebaseerd op het aantal kilometers dat je rijdt, maar er wordt geen rekening mee gehouden of je die ook echt maakt en waar je ze rijdt. Stel dat ik in de polder woon. Daar is het inbraakrisico laag, maar als ik voor mijn werk de hele dag in Amsterdam rondrijd, loop ik een hoger risico. Daar wordt nu geen rekening mee gehouden, terwijl dat technisch wel kan.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.