nieuws

‘Voorlopig is de eigenaar van de zelfrijdende auto nog aansprakelijk’

Schade

Hoewel het nog even duurt voordat ze echt rondrijden, zijn er nu al veel vraagtekens over zelfrijdende auto’s en wat de gevolgen voor verzekeraars zijn. Het FD ging op bezoek bij het Allianz Zentrum für Technik (AZT) in München en vroeg wie nu echt verantwoordelijk is bij een ongeluk.

‘Voorlopig is de eigenaar van de zelfrijdende auto nog aansprakelijk’

Verzekeraar Allianz, een van de grootste verzekeraars voor autoschade in Europa, belegde een speciale dag over de aansprakelijkheid bij ongevallen met autonoom rijdende auto’s.

Kortingen
Nu al bieden verzekeraars premiekortingen aan om het aankopen van zelfsturende functies die de kans op autoschade verminderen te stimuleren. Zo krijgen automobilisten die bij hun Mercedes een Distronic Plus pakket aanschaffen een korting van 7% op hun polis.

Deze functie zorgt ervoor dat de auto altijd op veilige afstand van zijn voorganger blijft. Bij Opel-rijders loopt de korting op tot 10% als ze technologie bijkopen die helpt met inparkeren en remmen.

Juiste rijbaan
Nu is het nog zo dat bestuurders aansprakelijk zijn voor schade bij een auto-ongeluk, ook als ze gebruik maken van toepassingen om de auto op de juiste rijbaan te houden of automatische remfuncties.

Geleidelijk
Mochten de regels straks veranderen, dan zal daarmee ook de aansprakelijkheid verschuiven, verwacht AZT directeur Christoph Lauterwasser in het FD. Maar wat de eerste zelfsturende functie in een auto zal zijn die zo ingrijpend is dat niet de bestuurder maar de fabrikant de schuld zal krijgen bij een ongeluk, is volgens hem niet te zeggen. “De technologische ontwikkeling gaat geleidelijk”, aldus Lauterwasser. Aansprakelijkheid zal net zo geleidelijk per rechtszaak besloten moeten worden, denkt hij.

Zwarte doos
De Duitser denkt dat alle auto’s straks verplicht over een zwarte doos beschikken, die data over rijgedrag, de remweg, snelheid en wellicht zelfs camerabeelden verzamelt om zo precies aan te kunnen geven wat er mis is gegaan bij een ongeluk. ‘“Dat is niet alleen belangrijk om de aansprakelijkheid te bepalen, maar ook om inzicht te krijgen in de risico’s op schade.”

Tests
Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu diende vandaag een voorstel in bij de Tweede Kamer om ontheffingsregels voor zelfrijdende auto’s en vrachtwagens te verruimen. De RDW wil in de teokomst namelijk grootschalige testritten met zelfrijdende voertuigen gaan doen op de openbare weg. Op dit moment worden die tests al op kleinere schaal uitgevoerd, maar Schultz van Haegen wil die capaciteit graag vergroten.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.