nieuws

Radar vindt vergelijkingssites ‘doorklikmachines’

Schade

Radar heeft in de uitzending van gisteravond samen met Erica Verdegaal en een consument een aantal vergelijkingssites voor verzekeringen onder de loep genomen. Met als centrale vraag: zijn dit wel echte, onafhankelijke websites?

Radar vindt vergelijkingssites ‘doorklikmachines’

Radar is zoals gewoonlijk kritisch en komt tot de conclusie dat sommige vergelijkingssistes “meer lijken op doorklikmachines dan dat er sprake is van een advies op maat”. Ook vroeg Radar zich af of de nieuwe regels van de AFM hier verandering in gaan brengen.

Verdegaal
Er zijn volgens Radar veel vergelijkingssites die geen vergunning van de AFM hebben. Financieel journalist Erica Verdegaal neemt een aantal van deze sites onder de loep en kijkt wat haar opvalt. Ze constateert dat er in een aantal gevallen niet om persoonlijke gegevens wordt gevraagd, terwijl er wel meteen premies getoond worden.

Hoger
Deze premies zijn bij sommige sites gebaseerd op standaardvoorbeelden. Op deze sites klik je meteen door naar de site van de aanbieder. De premies vallen vaak vele malen hoger uit als je bij de verzekeraar zelf wél je gegevens hebt ingevoerd. Radar: “Deze sites zijn bedoeld om de klant naar de aanbieder te brengen en krijgen bijvoorbeeld een vergoeding per afgesloten polis.”

Hogere premie
Bij sommige sites levert het invoeren van de exacte voorbeeldsituatie nog steeds een hogere premie op bij de aanbieder zelf, dan getoond werd op de vergelijkingssite.

Vergunning
In sommige gevallen vragen de sites wel om het invoeren van meer dan de contactgegevens. Deze sites moeten waarschijnlijk voor 17 november een aanvraag doen voor een vergunning van de AFM, want de waakhond heeft het begrip ‘bemiddelen voor vergelijkingssites’ onlangs aangescherpt.

De AFM zegt dat van bemiddelen sprake is als meer dan alleen contactgegevens van een klant aan een aanbieder worden doorgegeven.

Een vergelijkingssite bemiddelt ook als aan deze twee voorwaarden is voldaan:

•De website vraagt andere relevante gegevens dan naam, adres, woonplaats, telefoonnummer en e-mailadres van een klant op en maakt op basis hiervan een vergelijking.
•Er is een overeenkomst tussen een vergelijkingssite en een aanbieder, bemiddelaar of klant die tot doel heeft klant en aanbieder of bemiddelaar met elkaar in contact te brengen. Is er geen schriftelijke overeenkomst, dan is een betaling van een vergoeding een aanwijzing voor het bestaan van zo’n overeenkomst.

Erica Verdegaal keek o.a op de sites van 123geldzaken.nl, vergelijkdirect.com, vergelijk-inboedelverzekeringen.nl, autoverzekeringvergelijken.org en rechtsbijstandverzekering.com.

Beelden van de uitzending over de vergelijkingssites staan hier.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.