nieuws

Patiëntenkoepels: informatieverstrekking zorgverzekeraars moet beter

Schade

Mensen moeten soms flink bijbetalen voor zorg, omdat hun zorgverzekering niet altijd voorziet in hun zorgbehoefte, blijkt uit onderzoek van Patiëntenfederatie NPCF, het Landelijk Platform GGz en Ieder(in) onder ruim 11.000 mensen.

Patiëntenkoepels: informatieverstrekking zorgverzekeraars moet beter

Patiëntenfederatie NPCF, het Landelijk Platform GGz en Ieder(in) roepen zorgverzekeraars dringend op de informatievoorziening aan verzekerden te verbeteren. Meer dan 60% van de mensen had eind 2013 nog geen informatie van zijn zorgverzekeraar over de contracten tussen zorgverzekeraars en zorgverleners in 2014. De patiëntenkoepels vinden dit “onacceptabel, omdat mensen bij het afsluiten van hun polis wel zoeken naar informatie over contracten tussen zorgverleners en zorgverzekeraars.”

Uit het onderzoek blijkt ook dat minder dan de helft van de verzekerden denkt dat de zorgverzekeraar voldoende zicht heeft op kwaliteit als hij inkoopt.

Kosten
In 2013 moest een op de negen verzekerden betalen voor behandelingen, waarop zij niet hadden gerekend. Een derde van hen moest onvoorzien de hele rekening betalen en een op de vijf meer dan de helft. Als zij de kosten niet (meer) konden of wilden betalen, moesten zij kiezen voor andere behandelaars.

Keuzevrijheid
Meer dan 80% van deelnemers aan het onderzoek vindt het belangrijk dat ze zelf een dokter of andere zorgverlener kunnen kiezen. Omdat de informatie ontbreekt om vrij te kunnen kiezen, speelt de keuzevrijheid nog uiteindelijk een ondergeschikte rol.

Wachttijden
Zorgverzekeraars moeten ook meer informatie verstrekken over wachttijden en wachtlijstbemiddeling vinden de patiëntenorganisaties: “In de praktijk blijkt dat vaak niet te gebeuren, ook al omdat patiënten niet weten dat ze het wettelijk recht hebben op zorg binnen de afgesproken normen. De gevolgen zijn soms zeer ernstig. Zo kan de wachttijd in de gespecialiseerde GGz oplopen tot meer dan vier maanden. Ook daarover moeten verzekeraars meer informatie over geven.”

Rapport gezamenlijke actie zorginkoop 2014

Reageer op dit artikel