nieuws

‘Klantenservice zorgverzekeraars ondermaats’

Schade

Meer dan de helft van de antwoorden die klantenservices van zorgverzekeraars geven aan klanten zijn fout of onvolledig. Dat blijkt uit onderzoek dat de Consumentenbond presenteert in de Consumentengids van november. Het is het tweede jaar op rij dat de zorgverzekeraars slecht scoren.

‘Klantenservice zorgverzekeraars ondermaats’

Univé en De Amersfoortse eindigen net als vorig jaar in de onderste regionen, terwijl de hoogste beoordeling, een 8, voor Kiemer is. De nummer laatst van vorig jaar, Salland, heeft zich volgens de Consumentenbond wel fors weten te verbeteren. Met de snelheid van de klantenservices zit het wel goed. Aan de telefoon wacht een klant gemiddeld iets langer dan een minuut en op een mail wordt binnen twee dagen gereageerd.

Mysteryverzekerde
De Consumentenbond benaderde als mysteryverzekerde 23 zorgverzekeraars met 5 vragen. Die werden 3 keer telefonisch en 3 keer schriftelijk gesteld. Het meerderheid van de antwoorden bleek fout of onvolledig. Een vraag over een machtiging voor een ooglidcorrectie (wanneer moet die overgenomen worden bij een overstap?) werd door maar liefst 79% van de klantenservices verkeerd beantwoord. Volgens de Consumentenbond kwam dit omdat de servicemedewerkers niet doorvroegen.

De best beantwoorde vraag was of een meerderjarig kind dat nog bij zijn ouders meeverzekerd is sowieso kan overstappen. Twee derde van de klantenservices gaf terecht aan dat dit kan, terwijl in het onderzoek van vorig jaar datzelfde gedeelte die vraag nog fout beantwoordde.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.