nieuws

‘Ik vrees dat verzekeraars worden gegijzeld door volmachtbedrijven.’

Schade

Toezichthouders DNB en AFM hebben het volmachtkanaal scherp in het vizier. Verzekeraars hebben te weinig grip, de resultaten van volmachtkantoren zouden slecht zijn en het beloningsmodel moet anders. Hoe staat de volmachtmarkt er voor anno 2014? Dat was de centrale vraag in een artikel dat am: vandaag publiceert. Niet zo slecht, vinden de volmachten zelf, maar: ‘Nu worden de teugels aangetrokken, maar dat hadden ze al veel eerder moeten doen.”

‘Ik vrees dat verzekeraars worden gegijzeld door volmachtbedrijven.’

Groei is er zeker in het volmachtkanaal. Terwijl de markt voor schadeverzekeringen met 1,5% is gekrompen, nam het premievolume bij de NVGA-leden vorig jaar met 5,1% toe. Vooral in Transport is het verschil groot: de markt is bijna 35% kleiner geworden, maar de NVGA-leden hebben 9% meer premie geboekt.

Maar het uit handen geven van acceptatie en schadeafhandeling is een risico voor verzekeraars, zo liet DNB vorig jaar weten. Uit een inventariserend onderzoek was gebleken dat verzekeraars de volmacht onvoldoende beheersen. De premiehonger is vaak groter dan de wens om de risico’s te beheersen. De toezichthouder heeft de verzekeraars aan het werk gezet: zij moeten onderzoek doen naar de mate waarin zij de volmachtportefeuille kunnen beheersen. Zal dat de vermeende hoge kosten en slechte resultaten van het volmachtbedrijf bevestigen?

Niet opgelet
“Een aantal volmachtbedrijven boekt inderdaad slechte resultaten”, zegt Tim Schoonbergen, directeur van Nedasco, een van de grootste serviceproviders in de markt. “Verzekeraars hebben bij een aantal partijen jarenlang niet zitten opletten. Nu worden de teugels aangetrokken, maar dat hadden ze daar al veel eerder moeten doen.”

Voor Schoonbergen heeft de volmachtmarkt nog duidelijk toekomst. “Heel veel tussenpersonen willen al niet meer zonder serviceprovider. En als verzekeraars geen geld aan ons verdienen, moeten ze stoppen. Maar we zullen wel allemaal efficiencyslagen moeten maken. Er is al veel gebeurd, maar we zijn er nog niet.”

Schakel
Bas de Voogd, directievoorzitter van serviceprovider Voogd & Voogd, zegt: “Dat een belangrijk deel van de particuliere schadeverzekeringen inmiddels via de volmachten van serviceproviders loopt, geeft maar aan hoeveel waarde deze schakel in de keten toevoegt. Dat dit ten koste gaat van de omzet van de provinciale bedrijven van verzekeraars en voor sommigen pijn oplevert, is mij ook duidelijk. Het is niet te hopen dat deze pijn bij diezelfde verzekeraars tot zoveel frustratie leidt, dat ze het beloningsdossier aangrijpen om gevolmachtigden en serviceproviders het leven zuur te maken.”

Te duur
NH1816 werkt niet met volmachten, afgezien van de samenwerking met DAK. “Wij hebben een kleine 6 cent aan interne kosten per euro premie. Er zijn verzekeraars die op meer dan het dubbele zitten”, zegt directeur Cas Verhage. “Voor ons is het eenvoudigweg duurder om een polis via een volmacht te verkopen dan via het provinciale kanaal. Dus dat is niet in het belang van de klant. Ik kan me wel voorstellen dat een verzekeraar met een veel hoger kostenniveau wel een volmachtbedrijf inschakelt. Maar dan nog begrijp ik niet waarom er partijen zijn die hetzelfde product via de volmacht 30% goedkoper aanbieden.”

Verhage denkt dat er een kern van waarheid zit in de constatering van DNB dat het sluiten van verzekeringen te veel op het genereren van volume is gericht. “Ik vrees dat verzekeraars worden gegijzeld door volmachtbedrijven.”

Het hele verhaal staat in am nummer zes dat vandaag verschijnt.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.