nieuws

‘Als verzekeraars je uitdagen, moet je oppassen’

Schade

“Ik heb met u te doen”, zette dagvoorzitter Jeroen Smit de toon bij de opening van het Focwa-congres ‘Anders kijken naar mobiliteit’. Niet alleen de verzekeraars, maar ook schadeherstellers zullen de gevolgen van technologische ontwikkelingen in de mobiliteitsbranche voelen.

‘Als verzekeraars je uitdagen, moet je oppassen’

Dat beaamde ook aftredend voorzitter Frits Huffnagel, van wie afscheid werd genomen door zijn interim-opvolger bij Focwa Schadeherstel: Denis Maessen. “Hoe het ook zij, we zijn nog steeds met te veel in de branche. Dat wordt door vele leden bevestigd, maar het is altijd de buurman die er maar mee moet stoppen. Dat hebben we nu in de drie jaar dat ik voorzitter ben volgehouden, maar dat kan niet eeuwig duren.”

Alternatieven
Ook spreker Leon Veenhuijsen, Director bij PWC Advisory, mocht de zaal wijzen op de noodzaak van verandering. “De consument krijgt steeds meer alternatieven voor de auto, er zijn steeds meer initiatieven om mensen uit die auto te halen: thuiswerken bijvoorbeeld. De auto staat 90% van de tijd stil, mensen proberen nu de ‘idle time’ te verlagen. In het ideale model kunnen we die op 80% krijgen en wordt 50% van de auto’s overbodig.”

Ook verzekeraars zijn daar de dupe van, merkte Veenhuijsen op. “Autoverzekeringen zijn geen lucratieve business. Als je de premie corrigeert op inflatie, is deze de laatste achttien jaar niet meer gestegen. Verzekeraars voelen zich door vergelijkingssites steeds meer gedwongen tot het drukken van de prijzen. Maar ze zouden juist in moeten spelen op de wensen van de consument. Bijvoorbeeld iemand met een heel sensorpakket in de auto een lagere premie geven.”

Schadeherstel
Schadeherstellers staan ook onder druk. Veenhuijsen wees op het bericht dat Univé-directeur Marcel Spronk uitdaagde om de veranderingen het hoofd te bieden. Veenhuijsen: “Als je door verzekeraars uitgedaagd wordt moet je oppassen, dan is er wel wat aan de hand. Over tien tot vijftien jaar zal er 50% minder schade zijn. Verzekeraars halen met telematica goede risico’s binnen en dat betekent geen opbrengst voor u, want die maken geen brokken.”

Veenhuijsen haalde een uitspraak van Mike Tyson aan: ‘Iedereen heeft een plan, tot ze een klap in de bek krijgen’. Veenhuijsen: “Die klap in de bek is dichtbij. Ergens in het domein waar u interactie heeft met de verzekeraar, moet u proberen om eerder in de keten te komen en bijvoorbeeld meer van die data van telematica naar u toe te trekken.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.