nieuws

Allianz combineert online en advies voor autoverzekering

Schade

Allianz gaat de distributiekanalen voor de autoverzekering uitbreiden. De verzekering biedt klanten vanaf maandag 3 november een nieuw tarief op de particuliere autoverzekering en de mogelijkheid om online een premie te berekenen en eventueel af te sluiten. Maar de klant kan op de website ook kiezen voor de adviesroute en deze mogelijkheid online afsluiten.

Allianz combineert online en advies voor autoverzekering

“Wij hebben 30.000 unieke bezoekers per maand op onze website, maar zij kunnen geen premie berekenen”, benoemt Jeroen Kruisdijk, manager Strategic Projects bij Allianz, de reden voor de uitbreiding. “Dat moeten wij sowieso kunnen bieden. Wij zien in onderzoek dat een derde een autoverzekering volledig online afsluit en een derde volledig offline. Dat andere derde zit daar tussenin. Die oriënteert zich online, maar wil de verzekering bijvoorbeeld afsluiten bij een adviseur. Die combinatie willen wij aanbieden.”

Hulp
Kruisdijk vervolgt: “De klant kan nu online zijn premie berekenen en aangeven dat hij hulp van de adviseur wil. Als hij dat niet wil, heeft hij nog steeds de mogelijkheid om de verzekering online af te sluiten. Maar er zit ook een grote knop met ‘ik wil hulp’. Als de klant daarop klikt kan hij een adviseur in de buurt kiezen en wij zorgen er dan voor dat alles wat de klant heeft ingevuld bij de adviseur terechtkomt en dat hij op korte termijn contact opneemt.”

Allianz heeft in eerste instantie een groep van dertig intermediairs benaderd. Thom Mallant, directeur intermediaire distributie: “We hebben het intermediair betrokken bij de plannen die we hebben. De dertig adviseurs die we hebben benaderd hebben allemaal volmondig ja gezegd op de plannen. We zullen het niet bij dertig houden, er kunnen zich meer melden.” Volgens Mallant is de nieuwe propositie geen bedreiging voor het intermediair. “Integendeel, zij leren juist de groep klanten kennen die zich online oriënteren. Een groep die normaal gesproken langs hen heen gaat. Juist door dit argument zeiden de intermediairs: ja, we doen mee.”

Vooralsnog biedt Allianz de nieuwe route alleen aan voor autoverzekeringen, maar Kruisdijk sluit niet uit dat andere verzekeringen ook toegevoegd gaan worden in de toekomst. “Het is logisch om te kijken welke andere producten we ook op deze manier aan kunnen bieden. De meest voor de hand liggende zijn dan de particuliere schadeverzekeringen als inboedel en opstal.”

Sjoerd Laarberg
In een interview met am eerder dit jaar zei Sjoerd Laarberg, CEO van Allianz Nederland, het volgende over direct aanbieden: “Laat ik het zo zeggen, we hebben nu Allianz via het intermediair en Allsecur voor direct. Of dat over drie jaar nog zo is? Dat kan ik je niet zeggen. Twee brands laden is kostbaarder dan één. Het doel is om de klant te servicen en wij zullen uiteindelijk doen wat het beste is voor de klant. De klant kiest. De klant bepaalt. Maar ik ben overtuigd van de toegevoegde waarde van het intermediair voor alle producten en diensten. Ik weet zeker dat er voor hen altijd een rol zal zijn weggelegd in de adviesmarkt.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.