nieuws

Leo de Boer: ‘In 2024 meer cyberpolissen dan opstalverzekeringen’

Schade

Verbondsdirecteur Leo de Boer voorspelt in de rubriek De Gids van am:magazine dat het verdienmodel van Schade minder stabiel zal blijken dan we denken maar dat er ook veel nieuwe kansen liggen. Zijn bijdrage staat in nummer 5 van am:magazine. De Boer ziet verder een mooie toekomst voor het in juni gelanceerde Innovatielab van het Verbond.

Leo de Boer: ‘In 2024 meer cyberpolissen dan opstalverzekeringen’

In de rubriek De Gids geven opinieleiders hun visie op de toekomst van de verzekeringsbranche. Verbondsdirecteur Leo de Boer positioneert zijn bijdrage in het jaar 2024. Hij blikt vanaf dat punt terug in de tijd en memoreert onder meer het initiatief Verzekeraars Vernieuwen. “Kwam Verzekeraars Versterken daar niet achteraan? Dat alles was bedoeld om het vertrouwen in de sector terug te krijgen en te versterken. Wat had Antoinette Hertsenberg ons vaak ‘door de heg getrokken’ in haar toenmalige tv-programma Radar. Hoeveel zweet had Richard Weurding niet onder haar dwingende blikken en hete studiolampen vergoten om steeds maar weer zaken uit te leggen en toe te lichten…Wat een lastige en soms felle debatten voerden we destijds. Onderling met de leden van het Verbond, maar ook met Kamerleden, bewindslieden en toezichthouders. Het voelde soms als een spagaat.”

Dijspieren
Maar de echte spagaat, zegt De Boer vanaf zijn uitkijkpunt in 2024, “die waarvan de dijspieren echt trilden”, was die tussen klantgerichte cultuur en bedrijfseconomische structuur: om te vernieuwen is geld nodig en dat was nogal schaars geweest tussen 2014 en 2020. “De invoering van Solvency II, het verdwijnen van de vermogensopbouw bij leven, de lage rente, de verdere opkomst – naar Engels model – van prijsvergelijkers en het langlevenrisico hadden hun tol geëist.”

Schade
Ook het verdienmodel van Schade bleek na 2014 minder stabiel dan we dachten, schrijft De Boer. “Iedereen wist best dat alleen het concept van ‘shared values’ zou werken: geld verdienen wordt je alleen gegund als je werkelijk en zichtbaar voor de klant en maatschappij waarde toevoegt. Dat was niet makkelijk. Ook niet omdat die klant richting 2020 zelf veranderde en vooral zzp’er, mobieler, digitaler en niet zozeer minder, maar anders solidair werd. De impact van technologie op onze sector bleek bovendien enorm. Gelukkig had de kopgroep van adviseurs tijdig begrepen dat dit de traditionele administratiefunctie volledig overbodig maakte en zich toegelegd op kwalitatief hoogstaande advisering en begeleiding, via het ‘E-Insurance Clearing Institute’.”

Innovatie
Ook ziet De Boer een grote rol voor het Innovatielab. Hij voorspelt: “Vanaf pakweg 2017, 2018 kreeg het dependences, werd het een min of meer zelfstandige unit waar wetenschappers, non-conformisten en creatievelingen aan allerlei concepten werkten. Daar werd de cybersecuritydekking vervolmaakt zodat die over heel Europa kon worden aangeboden. Dit jaar zal naar verwachting voor het eerst de verkoop van cyberpolissen die van opstalverzekeringen overstijgen. En in 2022 kon één van onze leden de 100.000e verzekering voor zelfsturende auto’s inboeken. In 2018 was al, nadat de halve provincie Limburg door zware overstromingen werden getroffen, eindelijk de Autoriteit Consument en Markt gezwicht, en had ons concept voor een overstromingsdekking goedgekeurd. Die had vijf jaar op de plank liggen snurken…”

Reageer op dit artikel