nieuws

Gfk: onlineverzekeringen groeien wel degelijk

Schade

Deze week zijn de resultaten van de Thuiswinkel Markt Monitor openbaar gemaakt. De gepubliceerde resultaten op onder andere AMweb, geven op het eerste gezicht de indruk dat het belang van internet in de verzekeringsmarkt terugloopt. We vroegen Gfk om de cijfers op een rijtje te zetten en wat blijkt: er werden in de eerste helft van 2014 weliswaar minder verzekeringen verkocht dan in dezelfde periode in 2013, maar het aandeel dat via internet wordt verkocht neemt echt toe.

Gfk: onlineverzekeringen groeien wel degelijk

Als we in 2013 en 2014 het eerste kwartaal van het jaar vergelijken met het tweede kwartaal, dan is het volgens Gfk altijd zo dat in het eerste kwartaal de verkoop van zorgverzekeringen het beeld vertekent. In het tweede kwartaal is de verkoop dan altijd minder.

Zwaartepunt
Het zwaartepunt van de zorgverzekeringen ligt uiteraard in Q4, maar er is veel uitstel naar januari, meldt Gfk. Aangezien zorgverzekeringen ook nog eens voor 80% online worden gesloten, leidt een lager aantal gesloten verzekeringen, automatisch ook tot een lager aantal online gesloten verzekeringen.

Belang
Het belang van online kan volgens Gfk het best worden bepaald door het aandeel van de onlineverkopen te vergelijken van de verschillende kwartalen, maar dan moet dus wel Q1 van 2013 met Q1 van 2014 worden vergeleken. Dan zien we ook de groei van het online-aandeel. Als we het eerste halve jaar van 2013 vergelijken met dezelfde periode 2014, stijgt het online aandeel op de totale verzekeringsmarkt van 48% naar 53%, aldus Eric Landwaart van Gfk. In 2008 was dit nog 21%, zegt hij. “We hebben hier wel degelijk te maken met een impactvolle, en onomkeerbare ontwikkeling”, aldus Landwaart.

Aandeel onlineverkopen op totale verzekeringsmarkt

Q1 2013: 51,5%
Q2 2013: 43,2%
Q1 2014: 57,1%
Q2 2014: 47,9%

Aandeel onlineverkopen van de ziektekostenverzekeringen

Q1 2013: 78,4%
Q2 2013: 43,2%
Q1 2014: 80,5%
Q2 2014: 72,5%

Aandeel onlineverkopen van de totale schademarkt

Q1 2013: 44,9%
Q2 2013: 43,8%
Q1 2014: 49,7%
Q2 2014: 47,9%

Cijfers Gfk

Reageer op dit artikel