nieuws

‘Verdienmodel van autoverzekeraars staat flink onder druk’

Schade

Autoverzekeraars moeten creatief zijn om relevant te blijven voor consumenten. Volgens PwC is het traditionele verdienmodel van verzekeraars op de automarkt op lange termijn onhoudbaar en zouden autofabrikanten en telecomaanbieders zich op kunnen werpen als concurrenten.

‘Verdienmodel van autoverzekeraars staat flink onder druk’

“De concurrentie van vergelijkingssites, autofabrikanten en zelfs telecomaanbieders wordt steeds steviger”, zegt Christoffel van Riet van PwC. “Autoverzekeraars die niet anticiperen, wacht waarschijnlijk hetzelfde lot als boekwinkels en reisbureaus. Zij verliezen hun relevantie.”

Minder schade en minder auto’s
PwC noemt drie ontwikkelingen die ervoor zorgen dat het traditionele verdienmodel van autoverzekeraars niet lang meer stand zal houden. Ten eerste rijden automobilisten minder schade, bijvoorbeeld door ondersteuning van parkeersensoren, waardoor de premie omlaag gaat. Ten tweede rijden mensen minder in hun auto en huren of delen ze een auto. “Vrijwel iedere auto staat 90% van de tijd niets te doen”, schrijft PwC. Ten derde worden er steeds meer verzekeringen afgesloten via vergelijkingssites, in plaats van traditioneel bij de verzekeraar.

Daar bovenop komt dus nog de concurrentie van fabrikanten en telecombedrijven. Van Riet: “Degene die beschikt over de date van de bestuurder, de auto en andere elementen zoals het weer en verkeer zit in de driver’s seat. Autofabrikanten hebben dat ook door. En als deze partijen samen gaan werken zijn het in potentie categorie-killers.”

Schadelastbeheersing
PwC raadt verzekeraars aan lage operationele kosten en schadelastbeheersing te realiseren, allianties met externe partijen aan te gaan en nieuwe creatieve verdienmodellen te ontwikkelen. Een goed voorbeeld komt uit Groot-Brittannië, zegt Van Riet: “Britse verzekeraars bieden onder meer jonge bestuurders – ook daar de grootste brokkenpiloten – een lagere premie als zij hun auto ’s nachts laten staan. Ouders zijn daar maar wat blij mee en betalen daar dan ook graag aan mee.”

Reageer op dit artikel