nieuws

Schadegarant: ‘Bij gebruik imitatie-onderdelen sanctioneren wij meteen’

Schade

De bewering dat verzekeraars niet voldoende zorgen voor een kwalitatief goed schadeherstel is bij Schadegarant in het verkeerde keelgat geschoten. De organisatie waar veel schadeverzekeraars bij zijn aangesloten bestrijdt de bewering van Jijbepaalt, dat beweert dat vaak imitatie-onderdelen worden gebruikt bij schadereparatie.

Schadegarant: ‘Bij gebruik imitatie-onderdelen sanctioneren wij meteen’

Johan Schoonhoven, directeur van Schadegarant, wijst in gesprek met am op de schadeovereenkomst die herstellers hebben getekend. Daarin staat dat alleen originele onderdelen of onderdelen van aantoonbare gelijke kwaliteit gebruikt mogen worden. Schoonhoven: “In de volksmond is een origineel onderdeel een onderdeel dat in een doosje met daarop het logo van bijvoorbeeld Volkswagen, maar dat onderdeel kan ook van een andere fabrikant zijn.”

OEM/OES/OGO
Het gaat volgens Schoonhoven om drie soorten onderdelen. Ten eerste de Original Equipment Manufacturer (OEM), een fabrieksorigineel onderdeel dat door de autofabrikant zelf is gemaakt. Ten tweede een Original Equipment Supplier (OES), een onderdeel dat wordt geleverd door de toeleverancier van autofabrikanten. Ten derde een Origineel Gelijkwaardig Onderdeel (OGO, ook wel Matching Quality genoemd), een onderdeel van een andersoortige producent dat door een onafhankelijke instantie gecertificeerd is.

Schoonhoven: “De Schadegarantherstelbedrijven gebruiken in 79% van de gevallen OEM, in 13% van de gevallen OES en in 8% OGO.” Gebruik van ongecertificeerde imitatie-onderdelen wordt door Schadegarant afgekeurd. “Ze worden af en toe wel een keer gebruikt door een hersteller, maar dan sanctioneren wij meteen”, zegt Schoonhoven.

Prijstechnisch
In de samenwerkingsovereenkomst met de herstellers is ook opgenomen dat zij voor elke reparatie de prijstechnisch meest gunstige onderdelen gebruiken. Dat betekent volgens Schoonhoven niet dat automatisch naar de OGO wordt gegrepen. “Dat hoeft niet altijd zo te zijn. Het kan wel zijn dat het onderdeel op zich goedkoper is. Maar als de leveringstijd langer is, staat de auto stil en moet er langer een vervangende auto worden ingezet. Dat brengt ook weer kosten met zich mee. Op die manier wordt de lagere aankoopprijs gecompenseerd.”

Reageer op dit artikel