nieuws

Focwa Autoruitherstel zet mystery shoppers in

Schade

Focwa Autoruitherstel introduceert het ‘Mystery Man Onderzoek’ . Na een melding van bijvoorbeeld een verzekeraar die vermoedt dat iets niet in de haak is, bezoekt een getrainde mystery shopper het betreffende herstelbedrijf. Dat kan leiden tot sancties, of zelfs beëindiging van het lidmaatschap.

Focwa Autoruitherstel zet mystery shoppers in

Wilma Dijkema (voorzitter vakgroep Focwa Autoruitherstelbedrijven): “Elke verzekeringsmaatschappij of Focwa-lid kan een melding doen als men meent niet goed te zijn behandeld of denkt dat het bedrijf zich niet aan de regels houdt”. Lijkt de melding gegrond, dan wordt een onafhankelijke externe specialist ingeschakeld (AQ Services) die een mystery shopper op het bedrijf afstuurt. De ervaringen worden aan de hand van een uitgebreide checklist vastgelegd.

Sancties
Is de klacht gegrond, dan kan het bestuur van de vakgroep Focwa Autoruitherstel besluiten tot sancties. Een officiële waarschuwing geeft het bedrijf opnieuw de kans om aan de strenge kwaliteitseisen te gaan voldoen. Maar wanneer dat niet gebeurt dan kan het lidmaatschap zelfs worden beëindigd. Focwa noemt als voorbeelden van meldingen het weggeven van het eigen risico aan de consument of het uitvoeren van werkzaamheden op parkeerplaatsen.

Fraude
De aanscherping van de Focwa-regels komt een week na de veroordeling van een directeur van een autoruitreparatiebedrijf uit Emmen. Dat bedrijf declareerde jarenlang onterecht te veel geld bij verzekeraars voor schadeherstel aan autoruiten. Enkele weken geleden bleek uit onderzoek van het Verbond van Verzekeraars dat er bij meer dan 10% van de autoreparaties in de ongestuurde schadestroom sprake is van fraude.

Reageer op dit artikel