nieuws

Directievoorzitter Reaal: ‘De klant kiest zelf’

Schade

Marcel van der Meulen is sinds medio juni directievoorzitter van het te koop staande Reaal, dat vandaag een nieuw logo lanceert. Onder zijn leiding gaat het bedrijf na de zomer via het directe kanaal simple risk producten verkopen. Van der Meulen: “Het intermediair reageert wisselend. Sommigen vinden het vervelend, anderen begrijpen dat de klant zelf kiest.”

Directievoorzitter Reaal: ‘De klant kiest zelf’

Het nieuwe logo is een zon. Wat is de gedachte?
Van der Meulen: “Wij noemen het intern ‘the new sun’. Het heeft overeenkomsten met logo’s die Reaal lang gevoerd heeft, dus er zit een verwijzing naar het verleden in. Met de zon en de frisse kleuren willen we veerkracht en vernieuwing uitstralen.”

U bent half juni begonnen bij Reaal, het bedrijf staat in de etalage. Hoe is dat?
“Ik geef graag leiding aan grote veranderingen. Er wordt veel energie in het verkoopproces gestoken, maar tegelijk houden we het vizier op onze klanten en het intermediair. We gaan een stukje direct neerzetten, we zitten absoluut niet stil.”

Hiervoor zat u bij ASR. Straks misschien weer? Ze mogen immers meebieden.
“Hoe meer bieders, hoe beter voor SNS Reaal.”

Reaal gaat na de zomer direct. Wat is het plan?
“We merken dat de klant naast behoefte aan advies ook de wens heeft om rechtstreeks te sluiten. Dat willen we mogelijk maken. En dus zullen we steeds aan de klant laten zien: wilt u advies, kies dan hier een adviseur. We starten met simple risk producten. We doen het low cost en gefaseerd, we zijn immers in overheidshanden, dus het wordt niet een big bang die met veel kosten gepaard gaat. We doen het ook gewoon onder het label van Reaal.”

Wat vindt het intermediair ervan?
“Dat reageert wisselend. Sommigen vinden het vervelend, terwijl anderen begrijpen dat de klant zelf kiest. Je houdt die trend gewoon niet tegen. Voor het feit dat we de klant er bij elke stap op attenderen dat advies van toepassing kan zijn, krijgen we ook veel sympathie. We doen het echt anders dan direct writers; we verwijzen veel klanten door naar met ons samenwerkend intermediair.”

Wordt er ook al aan complexe producten via het directe kanaal gedacht?
“Voorlopig is dat geen optie. Met Zelf.nl, het directe kanaal van SNS Reaal, hebben we begin juli een AOV gelanceerd. We gaan eerst eens kijken hoe dat loopt.”

Wat zijn verder de plannen voor Reaal?
“We zijn in overheidshanden, dus we letten op de kleintjes. Dat doen we als gezegd bij de invoering van het logo en ook bij de invoering van dit nieuwe bedieningsconcept. Het betekent ook dat we premies moeten aanpassen daar waar we verlieslatend zijn. We willen en moeten rendabele producten verkopen. Ik heb het dan over schadeverzekeringen, waarbij de percentages overigens uiteen zullen lopen.”

Hoe ver zijn jullie met de afwikkeling van de beleggingsverzekeringen?
“We liggen op schema, maar klanten laten zich niet makkelijk activeren. Dat frustreert ons ook. Uit eigen beweging polissen aanpassen, daar zijn we huiverig voor. Als je eenzijdig gaat aanpassen, zonder actueel klantbeeld, dan kun je er ook naast zitten.”

U heeft bij ASR en de Goudse gewerkt. Wat is nou typisch Reaal?
“Het is een heel menselijke verzekeraar die heel nuchter naar de zaken blijft kijken. Uit de overnames in het verleden is echt een nieuw Reaal ontstaan. Medewerkers zijn trots op waar ze vandaan komen, maar er is geen hang naar oude bloedgroepen.”

Reageer op dit artikel