nieuws

Verbond constateert omvangrijke fraude bij autoschadeherstel

Schade

Bij meer dan 10% van de autoreparaties in de ongestuurde schadestroom is sprake van fraude. Dit blijkt uit een steekproef door acht autoverzekeraars waarbij de reparaties bij 500 auto’s met blikschade zijn onderzocht. Schokkend en volstrekt onacceptabel noemt het Verbond van Verzekeraars de uitkomsten en roept de autoschadeherstelbranche op maatregelen te nemen.

Verbond constateert omvangrijke fraude bij autoschadeherstel

Acht autoverzekeraars (Achmea, Aegon, Allianz, ASR, Delta Lloyd, Generali, Nationale-Nederlanden en Reaal) hebben de steekproef in samenwerking met het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit van het Verbond uitgevoerd. Schade-experts en fraudedeskundigen controleerden zo’n 500 gerepareerde auto’s met een totale schadelast van € 965.000. Bij de fraudegevallen vielen de werkelijke herstelkosten gemiddeld ruim 18% lager uit dan de calculatie, met uitschieters tot boven de 50%.

De experts ontdekten dat niet-gebruikte onderdelen in rekening werden gebracht en werkzaamheden niet of maar beperkt werden uitgevoerd, bijvoorbeeld het niet vervangen maar uitdeuken van plaatwerk. Ook bleek gecalculeerd spuitwerk regelmatig niet of nauwelijks te hebben plaatsgevonden.

Het Verbond vindt de uitkomsten niet alleen voor verzekeraars zorgwekkend, maar ook voor de autobezitter. Niet alleen omdat er sprake is waardevermindering van de auto maar ook vanwege de verkeersveiligheid omdat ze rijden in een slecht of anders hersteld voertuig. Indirect leidt fraude bovendien tot hogere verzekeringspremies, stelt het Verbond.

Het Verbond is inmiddels in gesprek met de schadeherstelbranche en roept die branche op om de problematiek uiterst serieus te nemen. “De branche moet erkennen dat er sprake is van een structureel probleem en maatregelen nemen om fraude te voorkomen,” aldus het Verbond.

Maatregelen
De autoverzekeraars geven aan dat ze extra maatregelen treffen via strengere controles op uitgevoerde reparaties. Daarnaast wordt overwogen om standaard een kopie van de oorspronkelijke calculatie naar de voertuigeigenaar te sturen, zodat autobezitters misstanden ook zelf signaleren en dit kunnen melden bij hun verzekeraar.

BNR
Verbondsdirecteur Leo de Boer reageerde vanochtend op BNR Nieuwsradio op de fraude door schadeherstellers: “Wij  betalen ongeveer 700.000 cascoschades per jaar en de uitkomsten van het onderzoek vonden we dan ook ronduit schokkend. Het gaat echt om vele tientallen miljoenen.” Op de vraag wat de verzekeraars gaan doen, antwoordde De Boer: “Wij zullen zelf onze audits opvoeren en we zullen daar waar het blijkt gewoon aangifte doen van fraude. Elke verzekeraar individueel staat voor de afweging of hij aangifte doet van fraude. En we roepen de autoschadeherstelbranche op om snel werk hiervan te maken.”

De volledige uitkomsten van het onderzoek staan in het rapport ‘Blik op blikschadeherstel’.

Reageer op dit artikel