nieuws

Focwa: ‘Fraudeurs moeten vrezen voor lidmaatschap’

Schade

De federatie Focwa meldt dat “slechts” een derde van de 10% frauderende schadeherstelbedrijven bij Focwa is aangesloten. Algemeen voorzitter Frits Huffnagel van Focwa Schadeherstel reageert hiermee op het vandaag gepubliceerde onderzoek door het Verbond van Verzekeraars over de fraude in de autoschadeherstelbranche.

Focwa: ‘Fraudeurs moeten vrezen voor lidmaatschap’

Frits Huffnagel geeft aan dat het bij 3,6%, ofwel 18 van de 501 onderzochte gevallen, gaat om een Focwa-bedrijf waarbij het vermoeden van fraude bestaat.
Volgens de Focwa-voorzitter loopt een “consument die zijn voertuig laat herstellen bij een bedrijf dat niet bij Focwa is aangesloten, een hele grote kans om bedonderd te worden. We zullen kritisch moeten blijven en permanent nagaan hoe het ervoor staat met de branche.” “Als we ontdekken dat een Focwa-bedrijf fraudeert, moet het serieus voor zijn lidmaatschap vrezen,” aldus de voorzitter van de federatie.

Huffnagel wijst ook nog op de sinds 2011 geldende HIQURE-productnormering voor schadeherstel die de kwaliteit moet borgen van het schadeherstel, en die discussies over wel of niet of niet volledig uitgevoerde reparaties moet uitsluiten. Vanaf 1 januari 2015 is de productnorm HIQURE (High Quality Repair) verplicht voor Focwa-bedrijven die zijn aangesloten bij Eurogarant. Eind 2013 bleek dat zo’n 30% van de Eurogarant-bedrijven deze productnorm hanteert.

Reageer op dit artikel