nieuws

‘60% van de zakelijke verzekeringsprogramma’s vertoont hiaten’

Schade

Ewout Strijker heeft een boekje geschreven over zijn visie op goed MKB-verzekeringsadvies. Hij zegt dat er nog te veel mis gaat bij het verzekeren van ondernemersrisico’s.

‘60% van de zakelijke verzekeringsprogramma’s vertoont hiaten’

Ewout Strijker (51) is met zijn 25 jaar ervaring een oudgediende in verzekeringsland. Hij heeft sinds 12,5 jaar een eigen assurantiemakelaardij, Branche Benefits, met 20 mensen en was daarvoor onder andere actief bij Marsh. Vorige week liet hij een boekje (met als titel ‘Van Verzekeringsadviseur naar Risk Explorer’) het daglicht zien dat gaat over het “geheim achter een goed MKB-verzekeringsadvies”.

Waarom is dit boek nodig?
“Het is een persoonlijke missie. Ik durf de stelling aan, dat 60% van de zakelijke verzekeringsprogramma’s ernstige hiaten vertoont. En in een niet gering aantal gevallen zelfs zo ernstig, dat een calamiteit onherroepelijk tot een faillissement van de onderneming zal leiden. 50% van de grote brandschades leidt al tot een faillissement. Het in kaart brengen van het bedrijfs- en risicoprofiel, om vervolgens tot het ‘juiste’ verzekeringsadvies te komen, is een ‘Kunst’ aan het worden en niet iedereen beheerst dat. De kwaliteit van de adviseur is vaak belabberd. Ook al adviseert hij niet bewust foutief. Dé belangrijkste reden waarom veel verzekeringsprogramma’s niet goed in elkaar steken komt doordat we de klant en zijn risico’s niet goed kennen. We weten simpelweg te weinig.”

Welke boodschap wil je overbrengen?
“Ik zocht naar een meer gestructureerde aanpak die rekening hield met wat voor een ondernemer belangrijk is. Die aanpak was er gewoon nog niet. Dat betekende dat er lacunes zitten in verzekeringspakketten en dat leidt tot problemen. Ondernemers willen er niet echt mee bezig zijn, maar moeten wel aan de hand worden genomen om een brug te slaan tussen hun bedrijfsdoelstellingen en de risico’s die ze lopen. Ik heb jaren geploeterd om er speciale software voor te ontwikkelen, en dat is met vallen en opstaan gelukt. Het is een zorgplicht-tool geworden.”

Wat is er volgens jou op dit moment mis in de schadebranche?
“Ik heb in mijn leven veel bedrijven doorgelicht en geen enkel verzekeringspakket klopt. De eisen die aan de adviseur worden gesteld zijn ook zo veelomvattend en ingrijpend, dat je het vak niet meer uit je hoofd of de losse pols kunt doen. Je hebt structuur nodig.”

Iedereen richt zich nu op het MKB en de zakelijke klant: wordt het daar niet wat druk?
“Ja, dat is zo. Je ziet veel schade-experts uit de consumentenmarkt nu naar de zakelijke markt kijken. Maar de ondernemer weet niet dat hij iemand tegenover zich krijgt die er niet al te veel van weet. In die zin worden advocaten en juristen de grootste tegenstander van het intermediair. Doordat de adviseur fouten gaat maken en bijvoorbeeld de zorgplicht niet helder heeft, krijgt hij claims aan zijn broek. Die wereld wordt sneller harder.”

Wat is je advies aan de schade-experts?
“Elk bedrijf, en ook elke adviseur, moet een “-ste” hebben. Ik bedoel dat hij de beste, goedkoopste, snelste of in iets anders de “-ste” moet zijn. Je moet een keuze maken. En ergens in excelleren, want anders red je het niet. En veel meer adviseurs zouden een boekje moeten schijven. Deel je kennis en ervaring. Houd het niet voor jezelf. Want de branche heeft zo veel behoefte aan kennis.”

 

Reageer op dit artikel