nieuws

Sjoerd Laarberg (Allianz): ‘Twee brands laden is kostbaarder dan één’

Schade

“Met Allsecur zijn we in 2008 gestart, dat had toen niet onder eigen label gekund, Dat had de verstandhouding met het intermediair teveel geschaad”, zegt Sjoerd Laarberg, ceo van Allianz Nederland in een interview in am. “We hebben nu Allianz via het intermediair en Allsecur voor direct. Of dat over drie jaar nog zo is? Dat kan ik je niet zeggen. Twee brands laden is kostbaarder dan één.”

Sjoerd Laarberg (Allianz): ‘Twee brands laden is kostbaarder dan één’

Nadat Allianz Nederland onderdeel werd van Allianz Benelux schoven de raden van bestuur in elkaar, maar België en Nederland hielden elk een eigen ceo. Laarberg in am: “Het samengaan was logisch, bijna een no-brainer. België en Nederland hebben een vergelijkbare grootte en moesten beide grote IT-investeringen doen. Producten verschillen natuurlijk van elkaar, maar in de basis zijn ze gelijk. Samen optrekken en integreren was nodig.”

Leren van Belgen
Inmiddels draait hij bijna anderhalf jaar mee in de Beneluxboard. “Wij leren van de Belgen, zij leren van ons. In Nederland is het provisieverbod al doorgevoerd. Die expertise delen we. Dat geldt ook voor de directe markt. Die is in Nederland een feit, in België is dat nog onontgonnen terrein. Wij lopen vijf á zes jaar voor.” In 2008 lanceerde Allianz het directe label Allsecur. “Dat had toen niet onder eigen label gekund. Dat had de verstandhouding met het intermediair teveel geschaad.”

Allianzvlag
Maar de tijden zijn veranderd. Op de vraag of Allianz ook onder eigen vlag direct zou kunnen gaan zegt Laarberg: ““Laat ik het zo zeggen, we hebben nu Allianz via het intermediair en Allsecur voor direct. Of dat over drie jaar nog zo is? Dat kan ik je niet zeggen. Twee brands laden is kostbaarder dan één. Het doel is om de klant te servicen en wij zullen uiteindelijk doen wat het beste is voor de klant. De klant kiest. De klant bepaalt. Maar ik ben overtuigd van de toegevoegde waarde van het intermediair voor alle producten en diensten. Ik weet zeker dat er voor hen altijd een rol zal zijn weggelegd in de adviesmarkt.”

Reageer op dit artikel