nieuws

SRK ontkent aantijgingen van oud-medewerker

Schade

De Telegraaf pakte vanochtend uit met een verhaal van een SRK-medewerker, die beweerde dat de rechtsbijstandverzekeraar bewust zijn klanten om de tuin leidde voor eigen financieel gewin. Hij heeft bij de rechter een ontslagverzoek ingediend voor SRK-directeur Peter Leermakers. De verzekeraar reageerde vanmiddag op de aantekeningen van de man, die per 1 mei wordt ontslagen door SRK. 

SRK ontkent aantijgingen van oud-medewerker

Volgens de medewerker proberen SRK’ers te voorkomen dat klanten hun eigen (dure) advocaat inhuren, terwijl zij daar volgens de polisvoorwaarden wel recht op hebben. Tijdens trainingssessies zouden medewerkers leren om zo snel mogelijk werkzaamheden te verrichten en tijd te rekken, zodat het voor de klant bijna niet meer te doen was een eigen advocaat te regelen. De eigen juristen van SRK zouden een stuk goedkoper zijn dan externe advocaten.

Stagiairs
Daarnaast zou SRK de kosten verder drukken door afspraken te maken met grote advocatenkantoren. Van deze kantoren worden stagiairs ingezet om de dossiers in behandeling te nemen. De jonge advocaten (in opleiding) zouden bij SRK onder meer ‘de babykamer’ worden genoemd.

Ook zou SRK meerdere schademeldingen doen op naam van de klant. Dit omdat het bedrijf voor iedere melding extra betaald krijgt. Maar voor de klant dreigt door alle schademeldingen een hogere premie of zelfs royement.

Statement
SRK heeft in een statement laten weten zich niet te herkennen in het door de medewerker geschetste beeld. Het gebrek aan vrijheid bij de keuze van een advocaat is ‘pertinent onjuist’, schrijft de verzekeraar: “De instructies zijn wat dat betreft volkomen duidelijk. We bieden onze klanten de vrije keus aan. We zijn echter ook overtuigd van de kwaliteit van onze eigen advocaten en brengen dat bij de klant over het voetlicht.”

Dat de rechtsbijstandverzekeraars gebruik maakt van advocaten in opleiding ontkent SRK niet. “Wij zijn daar juist trots op. Deze advocaten, die in hun eerste drie jaar advocaat-stagiares worden genoemd, worden altijd begeleid door zeer ervaren procesadvocaten. De professionaliteit van de dienstverlening en het belang van de klant zijn daarbij niet in het geding.”

Schademeldingen
Ook het verhaal van de meerdere schademeldingen voor eigen gewin klopt volgens de verzekeraar niet. “Het aanmaken van dossiers levert geen financieel voordeel op. SRK is een stichting en heeft geen winstoogmerk. Wel vond aanscherping van de uitvoering van het beleid plaats. Niet alle medewerkers lichtten hun klant consequent in bij het ontstaan van een nieuwe zaak.”

SRK is ‘geschokt’ dat de medewerker, wiens ontslag per 1 mei op 10 april door de kantonrechter werd bevestigd, overgegaan is tot een ontslagverzoek van Leermakers. “Op het punt van het aanmaken van dossiers na, heeft de medewerker nooit één van de punten aan de orde gesteld”, schrijft de verzekeraar. “De raad van commissarissen en de OR van SRK staan volledig achter de bestuurder, zowel qua persoon als ook achter het gevoerde beleid.”

 

Reageer op dit artikel