nieuws

Verzekeraars zetten keihard in op schadesturing

Schade

Autoschadesturing door verzekeraars is tegenwoordig de norm en vrije keus van de consument voor een schadehersteller is de uitzondering. Dat dit niet altijd in het voordeel is van diezelfde consument, blijkt uit een steekproef en een rondetafelgesprek in de vandaag verschenen editie van AM . Eigen risico’s worden door verzekeraars steeds vaker ingezet als ‘boetes’, die inmiddels kunnen oplopen tot € 700. Maar ook het (verplichte) gebruik van imitatieonderdelen is velen een doorn in het oog, omdat hierdoor de dealergarantie kan vervallen.

Verzekeraars zetten keihard in op schadesturing

Het voordeel van schadesturing voor de verzekeraars is evident: door de afspraken met herstelbedrijven zeggen verzekeraars de schadelast laag te kunnen houden. Onder meer “doordat wij een groot deel van onze schaden hierdoor geautomatiseerd kunnen afhandelen”, aldus Aegon. “Voor de klant betekent dit veel gemak, premievoordeel, lagere eigen risico’s en een gegarandeerde kwaliteit van schadeherstel.”
Met dit laatste argument zijn veel schadeherstellers het echter niet eens. Er zijn er verschillende die noodgedwongen ‘onder de kostprijs’ werken en dat gaat juist ten koste van de kwaliteit. De verzekeraar kan zich beroepen op de afspraken die zijn gemaakt met de schadehersteller. Maar voor de schadehersteller is de consument de opdrachtgever. Gaat er iets mis, dan is de schadehersteller aansprakelijk en niet de verzekeraar.
Goed opletten
Een klant die bij een schade aan zijn auto niet gestuurd wil worden, zal bij het afsluiten van zijn polis goed moeten opletten. De ervaring leert namelijk dat het  soms heel wat zoekwerk vergt om in de polisvoorwaarden het regeltje te vinden dat duidelijk maakt dat er een eigen risico in rekening wordt gebracht op het moment dat een niet aangesloten schadehersteller met de schade aan de slag gaat. Volgens blogger Arthur Goes worden autopolissen ook op vergelijkingssites gepresenteerd met het ‘standaard’ lage eigen risico, “waarbij veelal iedere vorm van waarschuwing ontbreekt omdat dit direct gevolgen heeft voor de verkoopcijfers”, aldus Goes.
Independer-voorman Edmond Hilhorst weet echter zeker dat in de vergelijkingen op zijn site de meest actuele gegevens worden gebruikt, ook ten aanzien van de toegepaste eigen risico’s: “Het is wel zo dat verschillende maatschappijen zeer uiteenlopende regels toepassen. We realiseren ons dat dit lastig is voor consumenten en proberen een en ander te harmoniseren en vergelijkbaar te maken.”  Als er sprake is van schadesturing, wordt bij Independer in het zoekresultaat o.m. een uitklapper of een uitroepteken getoond. Als je die aanklikt, verschijnt de aanvullende informatie.
Ernstig
De Consumentenbond heeft op zich geen bezwaar tegen schadesturing, zolang er maar duidelijk over wordt gecommuniceerd. “Ons zijn geen gevallen bekend dat het soort polis bepaalt welke onderdelen (imitatie) er worden gebruikt, waardoor de fabrieksgarantie komt te vervallen. Als dit zo zou zijn, is dat natuurlijk ernstig”, aldus de Consumentenbond.
De artikelen ‘Consument niet meer zelf aan het stuur bij schadeherstel’ en ‘Verzekeraars zetten keihard in op schadesturing’ zijn hier te lezen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.