nieuws

‘Tot ziens en de groeten’

Schade

Recent verhoogden diverse verzekeraars tussentijds de aov-premies van zzp’ers. Daarnaast hebben diverse verzekeraars en bloc een premieverhoging met betrekking tot WGA-ERD-polissen doorgevoerd. Met als gevolg dat werkgevers en zzp’ers zich op social media kwaad maken. Hoe het ermee staat? Dat leest u in dit blog.

‘Tot ziens en de groeten’

Het is bekend dat diverse verzekeraars fors verlies hebben geleden op, met name, de WGA-ERD-portefeuilles. Maar de kern van verzekeren is nu juist dat de verzekeraar een risico overneemt van de klant. Als dat risico tegenvalt, kun je het niet zomaar teruggeven. Zeker niet als je bedenkt dat veel van deze producten destijds tegen zeer scherpe  tarieven in de markt zijn gezet. Met als doel om mkb’ers te bewegen om eigenrisicodrager te worden. Of om een aov af te sluiten. Als klant mag je er dan op vertrouwen dat een verzekeraar de risico’s goed inschat. Toch?

Discussie op social media
Inmiddels hebben diverse adviseurs namens hun klanten bezwaar gemaakt tegen deze en-blocverhogingen. In veel gevallen terecht. Bijvoorbeeld omdat er een keiharde premiegarantie is afgegeven. Veel belangrijker is dat deze en-blocverhogingen ook tot discussie op diverse socialmediaplatforms hebben geleid. Bijvoorbeeld op ZZPNetwerkNederland. Dat is het ‘clubje’ van Jerry Helmers. Die Telegraaf-columnist die erom bekend staat dat hij in zijn columns en in interviews op BNR geen blad voor de mond neemt. En die bovendien op Twitter goed is voor een slordige 13.000 volgers.

Boodschap
De vraag die bij mij opkomt is dan ook niet zozeer of de betrokken verzekeraars hier in hun recht staan. Ik ga die juridische discussie graag met u aan. Maar voor de branche als geheel is de uitkomst van deze discussie volkomen irrelevant. De échte vraag is namelijk of verzekeraars het in deze tijd überhaupt moeten (willen) proberen. Want de boodschap die we hiermee als branche ‘en bloc’ op de klant overbrengen is dat de klant niet op ons kan rekenen. In de ogen van de klant betekent en bloc namelijk, vrij vertaald: “Een afspraak met ons is niets waard. Bent u, beste klant, het daar niet mee eens? Nou, dan gaat u toch gewoon weg? Tot ziens en de groeten!” Ik chargeer, maar u begrijpt mijn punt.

We leven in een tijd waarin het mantra ‘de klant centraal’ in koor uit alle monden klinkt. En waarin onze branche alle zeilen moet bijzetten om het consumentenvertrouwen te herwinnen. In het licht hiervan is dit bij uitstek niet de boodschap die we in de markt willen verkondigen. Zelfs niet als u het juridisch gelijk aan uw zijde heeft. Ik geef het u ter overweging mee.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.