nieuws

Hallo verzekeraar, ik heb een vraag……

Schade

“Goedemorgen, ik adviseer mkb-ondernemingen en zou graag willen weten of jullie al oplossingen bieden in het kader van de BeZaVa? U weet wel, de nieuwe Ziektewet”

Hallo verzekeraar, ik heb een vraag……

Verzekeraar: “Euh, dat zou ik even moeten navragen bij een collega. Daar heb ik nog geen kaas van gegeten. Geen idee of we er überhaupt mee bezig zijn… Momentje…” Een mooi muziekje klinkt door de telefoon en wordt al snel weer abrupt afgebroken: “Ik probeer mijn collega te bereiken, maar die schijnt in een projectgroep te zitten. We zijn druk bezig met onze processen: Total Quality Management, Straight Through Processing, Lean and Mean, Black Belt Six Sigma, heel belangrijk allemaal….”
Adviseur: “Oh, ow, ok. Maar ik heb een vraag over jullie productaanbod?”
Verzekeraar: “Tsja, daar kan ik nu even niet mee helpen, we werken hard aan onze processen.”

UWV als lichtend voorbeeld?
De laatste tijd spreek ik veel adviseurs die het mkb tot hun klantenbestand mogen noemen. Overal hoor ik hetzelfde. Inkomensverzekeraars zijn alleen nog maar bezig om efficiencyslagen te maken. Dit ten koste van het accountmanagement en relatiebeheer. Oftewel: een hele goede polisfabriek te worden, liefst met zo min mogelijk personeel. Is het UWV geen schrikbeeld meer, maar uitverkoren tot lichtend voorbeeld van inkomensverzekeraars?

Maar als de mkb-adviseur een vraag heeft, kan hij of zij nog wel terecht bij de verzekeraar?

Adviseren of dozen schuiven
Eén voordeel heeft de adviseur wel: door de efficiencyslag bij verzekeraars komt er her en der een extra procentje provisie bij. Maar is dit wat de adviseur wil? Of sturen we zo weer massaal aan op premie- en provisie jagen? En gaan we geen advies meer geven, maar weer polissen als dozen schuiven?

De klant wil geen polisfabriek
Volgens mij zorgt de kwaliteit van advies juist voor betere resultaten op portefeuilles van inkomensverzekeringen. En dit is waar inkomensverzekeraars toch op zitten te wachten na de verzuim- en WGA-debacles? Werkgevers zitten toch niet te wachten op een polisfabriek, aangezien UWV hier al in voorziet. Verzekeraar: richt u zich dus op uw klant, niet alleen op het proces!

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.