nieuws

DAS baalt van arrogante advocaten

Schade

Een uitvloeisel van de broodnijd die advocaten voelen jegens rechtsbijstandsverzekeraars. Zo kijkt Eric Pouw, algemeen directeur van DAS, aan tegen de recente uitspraak van het Europese Hof van Justitie over vrije advocaatkeuze bij rechtsbijstandsverzekeraars. Hij voorspelt dat de premies erdoor zullen stijgen en dat ook de polisvoorwaarden worden aangescherpt.

DAS baalt van arrogante advocaten

Pouw stelt in een interview met AM dat de rechtsbijstandsverzekeraars ooit in een lacune zijn gestapt die de advocatuur heeft laten liggen: “Als je onfatsoenlijk hoge prijzen rekent om daarmee zeer grote marges te pakken, dan verspeel je een groot stuk van de markt. En dat is precies wat de advocatuur heeft gedaan. De hele procedure die we nu hebben gehad, kun je herleiden tot de advocatuur die rechtsbijstandsverzekeraars minder goed gezind is. Simpelweg ten gunste van hun eigen boterham.”
De uitspraak van de Europese rechters, bedoeld om de positie van de rechtzoekende consument te versterken, zal de individuele burger of het individuele bedrijf uiteindelijk geen goed doen, voorspelt Pouw. “Het is onmiskenbaar zo dat de premies omhoog zullen gaan en je kan er vergif op innemen dat ook de polisvoorwaarden zullen worden aangepast.
BTW
Voor verzekeraars zit er nu volgens Pouw niets anders op dan zich erbij neer  te leggen. “Dat betekent dus dat we verduveld scherp op de declaraties van advocaten zullen gaan letten. De onderhandelingen bij het contracteren van advocaten zullen we voortaan nog scherper voeren dan we al deden. Je moet je daarbij ook realiseren dat als wij wat inkopen, de nota met btw wordt verhoogd. Dat wordt vervolgens doorberekend in de premie die de klant betaalt. Het wordt daardoor in één klap 21% duurder, terwijl onze eigen mensen btw-loos werken. Krankzinnig.”
Inferieure kwaliteit?
Wat Pouw ook irriteert in de hele discussie is dat de advocatuur iedere keer over het ‘gebrek aan kwaliteit’ van zijn medewerkers zit te ‘drammen’. “Ik daag iedereen uit om aan te tonen dat de kwaliteit van een gemiddeld advocatenkantoor beter is dan de onze.  Als je op onze website kijkt, dan vind je onze kwaliteitsscores en onze klantgerichtheidsscores. Die heb ik bij een advocatenkantoor nog niet ontdekt! (…) Ik vind het van een enorme arrogantie en gebrek aan klantbelang getuigen dat zij denken zich vanuit een soort aureool uitspraken te kunnen permitteren over onze zogenaamde inferieure kwaliteit of het ‘afraffelen’ van dossiers. Ook wij staan onder toezicht, dus als wij op het juridische vlak dingen niet goed doen, dan weten mensen echt de wegen wel te vinden om ons te corrigeren. Ik vind het fair dat iedereen voor zijn boterham knokt, maar je moet niet met unfaire argumenten komen.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.