nieuws

Brandregres: ‘verzekeraars luisteren niet’

Schade

Van Lanschot Chabot vindt de invoering van de aangepaste Bedrijfsregeling Brandregres (BBr) op 1 januari 2014 ondoordacht en de handhaving ervan onduidelijk. "Verzekeraars leggen dit de betrokken partijen op, zonder te luisteren naar hun wensen", zegt Guy Heuyerjans, specialist liability bedrijven en instellingen.

Brandregres: ‘verzekeraars luisteren niet’

Adfiz zette gisteren ook al grote vraagtekens bij de gevolgen van de wijziging van de brandregresregeling per 1 januari 2014. De aangepaste regeling maakt volledig regres mogelijk op bedrijven die een brand veroorzaken bij derden door onzorgvuldig handelen. Tot nu toe was dat beperkt tot het bedrag van € 500.000. In een schriftelijke reactie stelt Van Lanschot Chabot: "In de toelichting van het Verbond spreekt men over ‘bij onzorgvuldig handelen’. Echter, deze term is niet terug te vinden in het Brandregres zelf. Het is daardoor onduidelijk of dit het criterium is voor een verzekeraar om brandschade op de veroorzaker te mogen verhalen."
Voer het BBr trapsgewijs in
Omdat het maximum te verhalen bedrag binnen de zakelijke markt vervalt, zijn bedrijven ineens oneindig aansprakelijk, zegt Lando te Molder, directeur van Van Lanschot Chabot. "Het kwalijke gevolg is dat het totale verzekerde bedrag  van de aansprakelijkheidsverzekering op gaat aan een Brandregres-claim. Dat is als het ware een bodemloze put. Dan blijft er geen dekking over voor andere risico’s als werkgevers- en productaansprakelijkheid. Voer het BBr trapsgewijs in, door bijvoorbeeld een plafond van vijf miljoen euro in te stellen. Zo is er een objectieve standaard om de verzekering op af te stemmen." Te Molder vindt tevens dat drie maanden veel te weinig tijd is voor zowel de verzekeraars zelf, als adviseurs en hun klanten om voorbereidingen te treffen.
Uit recent onderzoek van het TNS Nipo in opdracht van Van Lanschot Chabot blijkt dat weinig bedrijven genoeg cashflow hebben om na een calamiteit als brand langer dan drie maanden te kunnen doordraaien. In de zorgsector kan 31% dit niet, in de maakindustrie 40%, in de zakelijke dienstverlening 51% en in de ICT 54%. "Een dekkende verzekering is dus uiterst belangrijk", aldus Heuyerjans. "Het BBr 2014 maakt het moeilijk om een verzekering passend te maken."

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.