nieuws

Zorgverzekeraar vergeet bestaande klant

Schade

Over elkaar tuimelende aanbieders die vaak ondoordacht bezig zijn en het met de waarheid niet altijd even nauw nemen. Matig uitgevoerde actiemarketing-pogingen, een mager socialmediabeleid en geen aandacht voor de trouwe klant. Ed van Eunen, expert op het terrein van actiemarketing, volgde het afgelopen zorgseizoen de strijd tussen de zorgverzekeraars met aandacht. Zijn bevindingen staan in de eerste editie van AMplus van dit jaar.

Zorgverzekeraar vergeet bestaande klant

De strijd tussen de zorgverzekeraars wordt met name uitgevochten op prijs. Zij schuwen geen middel om de suggestie te wekken dat ze de goedkoopste zijn. Maar dat doen ze niet even transparant, concludeert Van Eunen. Met of zonder eigen risico, met of zonder collectiviteitskorting, het is voor de klant niet transparant. “Alsof fabrikant A de prijs van zijn product exclusief btw noemt en die vergelijkt met de prijs inclusief btw die zijn concurrent berekent.”

Social media
Het socialmediabeleid kan ook wel wat beter, aldus Van Eunen. “De meeste verzekeraars halen op Facebook maar enkele honderden ‘likes’, sommigen zelfs beduidend minder dan vijftig, hetgeen betekent dat ze niet eens hun eigen personeel zo ver krijgen om een ‘like’ toe te kennen. Grote uitzondering is Ditzo die tegen de 9.000 ‘likes’ verzamelde.” Ook volgde Van Eunen de actiemarketingtechnieken die verzekeraars toepassen. Kortingen in het eerste jaar, contante bedragen tot € 75, kansen op het winnen van een iPad of een auto. “Wie er wint krijg je nooit te horen en het wordt ook niet vermeld op de betrokken sites. Agis hield een prijsvraag: leg een ‘hug’ vast op Facebook en maak kans op een gratis aanvullende verzekering. Maar die hugs worden niet getoond op de site of op Facebook en dat doet vermoeden dat het aantal inzendingen niet al te hoog is geweest.”
Vasthouden
Zorgverzekeraars kunnen meer doen aan het vasthouden van bestaande klanten. “Geen kortingen, andere voordelen of extra services voor verzekerden die al jaren klant zijn. En dat terwijl elk jaar opnieuw die trouwe klanten bestookt worden door concurrenten. Ze zouden eens moeten kijken hoe luchtvaartmaatschappijen en creditcardbedrijven hun trouwe klanten in de watten leggen en hoe retailers en fabrikanten aan klantenbinding doen.”
De editie van AMplus met de bevindingen van Ed van Eunen verschijnt vandaag.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.