nieuws

Zonnig humeur

Schade

Ondanks dat het buiten nu echt herfstachtig is, ben ik nog steeds in een zomerse stemming. Dat heeft niets te maken met mijn nieuwe zonnige stekkie in Heeg waar ik menig lang weekend hoop te genieten van de mooie waterrijke Friese omgeving. Nee, mijn opgewekte stemming komt voort uit recente gesprekken met verschillende assurantie-ondernemers.

Ik benadruk het woord ondernemer want ondernemers zijn het. Onder druk van marktomstandigheden en toezichthouders zijn veel adviseurs beter dan voorheen kritisch naar hun bedrijfsvoering gaan kijken. Existentiële vragen zoals op welke markt wil ik opereren, wie zijn mijn klanten en met welke aanbieders kan en wil ik werken kwamen prominent op het netvlies van deze ondernemers. Die en passant ook nog een stortvloed aan regelgeving en een compleet nieuw verdienmodel moesten absorberen.

Voor veel kantoren waren de veranderingen te snel en te veelomvattend en kon er geen passend antwoord op deze vragen worden gegeven. Alleen de sterksten hebben zich weten te ontwikkelen tot bloeiende assurantie-ondernemingen. Ondanks een ogenschijnlijk ongelijk speelveld met banken, volmachten en directwriters en ondanks de aanhoudende crises hebben ze meer dan ooit bestaansrecht.
 
Uit gesprekken met deze bevlogen ondernemers bleek al snel dat oprechte betrokkenheid bij klanten de rode draad in hun verhaal was. Veelal gevestigd in kleinere en middelgrote gemeenschappen, beschikken zij over veel lokale kennis en kennissen. Ja, ze hebben een jasje uit moeten doen maar de veranderde markt biedt ze ook veel kansen. Het feit dat ze keuzes hebben moeten maken teneinde zo efficiënt en vertrouwenwekkend te kunnen werken, speelt ze nu alleen maar in de kaart.
 
Nieuw elan, enthousiasme en vertrouwen, daar klaart je humeur toch van op!

Reageer op dit artikel