nieuws

‘Reputatieschade vaak niet door incident zelf, maar door verkeerde reactie’

Schade

“Verzekeringen zijn geen wondermiddel als het gaat om reputatierisico’s, maar ik geloof wel dat verzekeraars en makelaars veel kunnen doen om hun klanten bij dit risico te helpen”, speelt Ron Verhulsdonck, country president Benelux bij Ace deze week onbedoeld in op de actualiteit bij Dela. Volgens Verhulsdonck kunnen verzekeraars en makelaars “meer holistische oplossingen ontwikkelen, die ook voorzien in de inschakeling van crisis- en communicatie-experts.”

‘Reputatieschade vaak niet door incident zelf, maar door verkeerde reactie’

Ace heeft een onderzoek gedaan naar de wijze waarop wordt omgegaan met reputatieschade onder risk managers, chief financial officers en andere senior managers van 650 bedrijven in 15 landen, waaronder de Benelux-landen. Bedrijven blijken het moeilijk te vinden om reputatierisico te managen, onder andere vanwege de vele mogelijke oorzaken. Slechte werkomstandigheden zijn voor verreweg de meeste onderzochte bedrijven de belangrijkste potentiële oorzaak van reputatieschade. “De instorting van de kledingfabriek in Bangladesh laat zien welke gevolgen zo’n tragische gebeurtenis heeft voor de reputatie van kledingmerken hier”, aldus Ace. Daarnaast is de verhoogde focus op fraude en corruptie voor 36% van de Europese en voor 47% van de Benelux-bedrijven een belangrijke factor. Slechts 17% van de bedrijven in de Benelux vindt dat sociale media het risico op reputatieschade hebben vergroot. Op Europees niveau geldt dit voor een kwart van bedrijven. “Dat is een verrassende uitkomst, gezien de impact van sociale media op met name de snelheid waarmee een reputatiecrisis zich kan voltrekken”, aldus Ace.
Het bedrijf geeft onder meer als tip: “Zorg voor effectief crisismanagement. Het gebeurt maar al te vaak dat reputatieschade niet ontstaat door een incident zelf, maar door hoe het bedrijf daarop reageert.”

Reageer op dit artikel