nieuws

Denktank voor duurzaam verzekeren

Schade

Er moet een denktank komen van verzekeraars en maatschappelijke organisaties om samen te werken aan nieuwe verzekeringsproducten, die bijdragen aan een duurzame wereld. In afwachting daarvan kunnen verzekeraars zelf hun kracht als institutionele belegger inzetten om via hun investeringen de strijd aan te gaan tegen klimaatverandering.​​ Deze voornemens waren de belangrijkste uitkomsten van een banchebrede discussie, georganiseerd door Achmea, ter gelegenheid van het feit dat een jaar geleden de Principles for Sustainable Insurance werden getekend in Rio de Janeiro.

Denktank voor duurzaam verzekeren

Vijf Nederlandse verzekeraars hebben deze overeenkomst ondertekend: Achmea, Aegon, ING, Delta Lloyd en Zwitserleven. Daarmee beloven ze voortaan sociale, bestuurlijke en duurzaamheidsaspecten mee te laten wegen in hun werk, zowel in de bedrijfsvoering als in de ontwikkeling van producten.
Verschillende deelnemers aan het debat voerden aan dat pogingen om zelf groene producten op de markt te brengen mislukten omdat de klanten er niet aan wilden. Zo werd het ‘Groen Pensioen’ van Zwitserleven al na een jaar weer van de markt gehaald bij gebrek aan interesse. “Maar”, zei Eef Spronck, manager MVO bij Zwitserleven, “wij moeten de verantwoordelijkheid zelf nemen, bijvoorbeeld in ons investeringsbeleid, en onze klanten stimuleren.”
Verbondsdirecteur Richard Weurding haakte daarop in door te onderstrepen dat verzekeraars niet alleen een verantwoordelijkheid hebben voor het heden, maar ook voor de pensioenen van de toekomst: “Wij dragen die zorg voor de toekomst ook als beleggers”, voerde hij aan. “De Nederlandse verzekeraars beheren samen een portefeuille van € 400 mld en daarmee kunnen zij grote invloed uitoefenen op de ontwikkeling van schone energie en een schone infrastructuur.”
Om te voorkomen dat alle ideeën en voorstellen zouden blijven hangen om ooit op een volgende bijeenkomst opnieuw op tafel te komen, deed Leo Meyer van de internationale klimaatorganisatie IPCC het voorstel een denktank te vormen van verzekeraars en maatschappelijke organisaties om samen producten te verzinnen, lijstjes te maken van kansen en nieuwe producten te ontwikkelen.
Liesbeth van der Kruit, directeur MVO bij Achmea noemde dat een “fantastisch plan” en zegde toe daar beslist op in te zullen haken.

Reageer op dit artikel