nieuws

Expertisebranche niet blij met uitkomsten online veiling ASR

Schade

De expertisebranche staat op haar achterste benen, omdat ASR een jaarcontract voor brandexpertises tot € 25.000 bij afslag geveild heeft. De verzekeraar deed dit naar eigen zeggen “om te zoeken naar de beste prijs-/kwaliteitsverhouding”. Volgens experts zijn de tarieven na deze eerste online veiling echter veel te laag om nog kwaliteit te kunnen bieden.

Expertisebranche niet blij met uitkomsten online veiling ASR

Vier bureaus waren door ASR uitgenodigd om aan deze online veiling van een expertisecontract deel te nemen: CED, Crawford, Dekra en Vidi. Uiteindelijk bleken de laatste twee bureaus voor de laagste prijs te kunnen werken en krijgt Vidi voortaan 60% van de betreffende ASR-schades toebedeeld en Dekra de resterende 40%.
Hoewel ASR uit concurrentieoverwegingen geen mededelingen wil doen over de veiling en de uitkomsten, doen in de markt geruchten de ronde dat Vidi en Dekra gaan werken voor bedragen die liggen rond €120 of lager per expertise, voor schades tot € 5.000. Voor de hogere segmenten zou een veelvoud van deze bedragen gelden.
CED zegt al in een vroeg stadium te zijn afgehaakt tijdens de online veiling van ASR: “Kwaliteit leveren is domweg niet meer mogelijk als de prijs zover zakt”, aldus de woordvoerder. CED is niet de enige partij in de markt die vraagtekens zet bij de lage tarieven. “Iedereen in het vak kan op zijn vingers natellen wat er gaat gebeuren met de kwaliteit en het negatieve imago van het verzekeringsbedrijf. Doch de inkopers van ASR lappen dat blijkbaar helemaal aan hun laars”, reageert Anton Coolen van Coolen Expertise op de gang van zaken.
Nivre-directeur Henk Grootkerk ziet het wat genuanceerder: “Het maakt mijns inziens niet zo veel uit hoe je ‘tendert’. Belangrijker is om te kijken wat eruit komt. Naar ik heb begrepen is hier een tender uitgekomen van 8.500 fysieke expertises voor een prijs van € 99 per stuk. (…) Ik sta niet te juichen van enthousiasme bij deze ontwikkeling, maar het gebeurt wél en het is de huidige tijd. ‘Kwaliteit’ is als je een prestatie levert die afgesproken is, tegen een bepaalde prijs en ik weet niet welke prestatie er geleverd moet worden voor € 99 per stuk…”
Vidi en Dekra zijn niet bang voor kwaliteitsverlies en blij met de opdracht. “Deze prijzen zijn al lang ‘common practice’ in deze markt”, pareert Ronald Pols van Dekra alle kritiek.

Reageer op dit artikel