nieuws

Perceptie ‘gratis advies’ slijt maar moeizaam

Schade

Ondanks alle aandacht voor de nieuwe beloningsregels die de afgelopen jaren zijn ingevoerd voor financiële dienstverleners, is de consument nog maar nauwelijks kostenbewust. Ongeveer 70% van hen denkt nog steeds dat financieel advies gratis is, hoewel aanbieders en intermediairs al geruime tijd transparantie moeten betrachten over hun beloningsstructuur. Dit blijkt uit onderzoek van IG&H Consulting & Interim in samenwerking met TNS-Nipo.

Perceptie ‘gratis advies’ slijt maar moeizaam

Uit het onderzoek dat in april werd uitgevoerd onder 2.500 respondenten blijkt dat klanten van onafhankelijke financieel adviseurs beter op de hoogte zijn over de advieskosten dan klanten van banken. Het besef onder particulieren dat er betaald moet worden voor advies is het grootst bij hypotheken (75%) en het minst bij schadeverzekeringen (15%). In de zakelijke markt weet bijna de helft van de bedrijven dat voor pensioenadvies bij de onafhankelijke adviseur betaald moet worden. Voor inkomens- en schadeverzekeringen ligt het betalingsbesef nog lager. IG&H noemt het "opvallend dat er in de gesprekken nog niet altijd op gewezen wordt dat advieskosten betaald moeten worden".

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.