nieuws

Zorgverzekeraar moet consument kostenbewust maken

Schade

Consumenten hebben geen idee welk bedrag er aan hun zorgconsumptie hangt. Dat komt omdat zorgverzekeraars alleen verplicht zijn een kostenoverzicht naar de patiënt te sturen als die ook een deel van de rekening moet betalen. De Consumentenbond pleit voor een beter inzicht in zorgkosten om zo een groter kostenbewustzijn onder consumenten te creëren.

Zorgverzekeraar moet consument kostenbewust maken

Twee derde van de ondervraagden in een enquête van de Consumentenbond heeft geen idee wat de zorg kostte die ze in de eerste helft van dit jaar kregen. Ruim 60% zou dit wel willen weten. “Als iets onder de basisverzekering valt, wordt er nauwelijks gesproken over het kostenplaatje. Ruim 95% van de declaraties gaat rechtstreeks van de zorgverlener naar de zorgverzekeraar.”
Voor de Consumentengids van november werd onderzocht hoeveel informatie vijftien grote zorgverzekeraars geven over de kosten van behandelingen en medicijnen. Hieruit valt op te maken dat alleen de zorgdeclaratiepagina’s van mijnCZ, mijnAgis en mijnOhra duidelijk zijn over de zorgkosten. “Avéro Achmea heeft geen webpagina voor zijn verzekerden en bij de andere maatschappijen is het overzicht niet meer dan een lange lijst declaraties met een algemene omschrijving per declaratie.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.