nieuws

‘Premieomzet schadeverzekeraars gaat ruim 5% dalen’

Schade

Schadeverzekeraars zullen de komende jaren hun premieomzet met zeker 5% zien dalen, verwachten adviesbureaus Oostdam & Partners en LVRM. Zij denken dat – vooral door de verdubbeling van de assurantiebelasting – het aantal polissen zal afnemen.

‘Premieomzet schadeverzekeraars gaat ruim 5% dalen’

“Verzekerde bedrijven en particulieren gaan namelijk meer zaken voor eigen risico nemen. De veel hogere assurantiebelasting zal daartoe de prikkel zijn”, aldus beide bureaus in het rapport ‘Trendline 2012’. Doordat verzekeraars minder premie ontvangen, zal de belastingopbrengst naar schatting € 250 mln lager uitvallen dan verwacht.
Klanten kunnen gemiddeld 5% besparen op hun autoverzekering door structureel de meest optimale combinatie van premie en eigen risico te kiezen, hebben de bureaus becijferd. Volgens Oostdam & Partners en LVRM zouden assurantieadviseurs hun klanten hierbij moeten helpen. “Op korte termijn kan het weliswaar leiden tot extra investeringen in preventie en lagere premie-inkomsten, maar op lange termijn zullen klanten die aanpak zeer waarderen.”
Zeker voor de zakelijke markt zal de hogere assurantiebelasting leiden tot meer advies op fee-basis, luidt de voorspelling: “Immers, bedrijven moeten over provisies (als onderdeel van de premie) 21% assurantiebelasting betalen, die zij fiscaal niet kunnen verrekenen. Dat kan wel bij beloning op factuurbasis, waarvoor 21% btw geldt. Om die reden zullen ondernemers bij assurantiekantoren gaan aandringen op btw-belaste facturen voor advies- en bemiddelingswerkzaamheden in plaats van provisiebeloning.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.