nieuws

Delta Lloyd start directe verkoop op eigen site

Schade

Delta Lloyd gaat onder eigen naam ook via de eigen website schadeverzekeringen verkopen. Intermediairvereniging Adfiz is boos en noemt de directe verkoop van Delta Lloyd-schadeproducten “een zorgwekkende stap”.

Delta Lloyd start directe verkoop op eigen site

“De mogelijkheid die er was om een beperkt aantal eenvoudige schadeverzekeringen via de website van Delta Lloyd Bank te sluiten, wordt nu ingeregeld op www.deltalloyd.nl”, licht de maatschappij toe. “Klanten die een reis- of zorgverzekering van Delta Lloyd willen sluiten, kunnen kiezen of zij dat met of zonder tussenkomst van een verzekeringsadviseur doen.” Nog dit jaar kunnen ook woon- en aansprakelijkheidsverzekeringen online worden gesloten. De maatschappij zegt daarmee de klanten te willen bedienen die bewust kiezen voor online sluiten en wijst naar de groeiende online verkoop van verzekeringen. “Deze tendens leidt ertoe dat steeds meer ondernemers in de verzekeringsbranche eenvoudige schadeverzekeringen online aanbieden.”
Een directe schadeverzekering is 10% goedkoper dan dezelfde polis via het intermediair met 100% provisie. “Voor de zorgverzekering geldt dat klanten bij een adviseur 3% korting op de basisverzekering kunnen krijgen en 5% korting op de aanvullende verzekeringen. Bij Delta Lloyd kunnen klanten op de basisverzekering 4% en op de aanvullende verzekeringen 10% korting krijgen. De nettopremie van de particuliere schadeverzekeringen ligt in het directe kanaal 13-24% hoger dan in het intermediaire kanaal. Voor de zorgverzekering geldt dat de nettopremie voor de basisverzekering 1% en voor de aanvullende verzekeringen 5% hoger liggen dan in het intermediaire kanaal. Deze kostentoeslag is nodig omdat Delta Lloyd kosten moet maken voor zaken als communicatie, ICT en de klantendesk.”
Adfiz vindt de actie van Delta Lloyd niet in het belang van de klant. “Dat kan in een multichannel-strategie onder hetzelfde label eenvoudigweg niet goed georganiseerd worden. Klanten zullen het niet begrijpen. Bovendien zijn de risico’s groot dat het klantbelang in één of beide kanalen geschaad wordt.” Een zuivere kostentoerekening is lastig transparant te maken, zegt Adfiz. “Een klant die kiest voor onafhankelijke advisering loopt het risico via de prijs van het product mee te betalen aan directe klantbediening van de aanbieder.”
Adfiz vraagt zich af of Delta Lloyd een kostentoeslag voor de eigen dienstverlening berekent. “In plaats daarvan geven zij korting op de prijs van het intermediaire product. De voortekenen van een zuivere prijsvorming zijn kortom niet goed.” De vereniging  heeft de Delta Lloyd-directie bevraagd over de stap. “De antwoorden wekken de indruk dat hier in het geheel niet over is nagedacht. Dit is zorgwekkend.” De intermediairvereniging was eerder al kritisch op het besluit van Nationale-Nederlanden om onder eigen naam ook rechtstreeks verzekeringen te gaan sluiten. Het intermediair kan deze verzekeringen dan tegen een 7% lagere premie aanbieden.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.