nieuws

SP: consument moet zelf schadebureau kunnen kiezen

Schade

Ewout Irrgang, Tweede Kamerlid voor de SP, wil dat consumenten voortaan het recht krijgen om zelf een bureau aan te wijzen dat zich bezig gaat houden met de vaststelling van opgelopen schade en de afhandeling daarvan. “Dan knip je de belangenverstrengeling door die er nu bestaat tussen verzekeraars en onderzoeks- en expertisebureau’s”, aldus Irrgang in een uitzending van Tros Radar maandagavond.

Irrgang is van plan hierover vragen te gaan stellen aan de minister van Financiën. "Maar ik ben er niet gerust op dat de minister dan ook snel in actie komt. Dus waar ik ook naar wil kijken, is om zelf een voorstel tot wetswijziging te doen, zodat de consument zelf het schadebureau kan aanwijzen", aldus Irrgang.
In de uitzending bleek uit verschillende getuigenverklaringen van advocaten en oud-experts dat belangenverstrengeling tussen onderzoeks- en expertisebureau's en verzekeraars in de verzekeringspraktijk schering en inslag zou zijn. "Binnen de verzekeringsbranche weet iedereen wel hoe het zit, maar niemand zegt er wat van. Iedereen vindt het wel goed zo", aldus oud schade-expert Gert-Jan Podt.
Verbondsdirecteur Richard Weurding denkt niet dat er sprake is van belangenverstrengeling: "In de gedragscode is alles goed geregeld op het gebied van integriteit, professionaliteit en de manier waarop de schade objectief moet worden vastgesteld." Hij wees ook op het risico dat experts lopen die niet integer werken om geschrapt te worden uit het Nivre-register en zegde toe de codes nog eens kritisch te bekijken en zonodig aan te scherpen, "zodat het voor de klant volstrekt helder kan zijn met wie hij te maken heeft."

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.